Saturday, December 10, 2011

Aktiviti hujung minggu yang lampau

Ini kisah lama...berbulan2 sudah berlalu...tak silap saya awal tahun 2011. Walaupun sudah lama tetapi saya kena masukkan juga sebab ini kisah kesungguhan dan usaha 2 beradik...Fahim Ziyad.

Fahim dan Ziyad penggemar puzzle. Berpuluh2 puzzle ada di rumah. Tapi sejak Munif dah pandai nak join apa yang Fahim dan Ziyad main, mereka berdua berhenti bermain puzzle. Penat kot...bila nak buat Munif datang dan sepah2kan balik puzzle.

Munif pula pantang nampak puzzle dia pun nak 'tolong' buat dan membuatkan semua puzzle2 bercampur aduk antara satu sama lain. Dah tak tahu puzzle ini untuk papan mana. Nak mengasingkannya balk memang kami tak sanggup sebab dah banyak sangat.

Tapi satu weekend...tiba2 Ziyad ambil satu puzzle dan mula susun balik. Tapi masalahnya semua puzzle dah bercampur. Fahim pula bila nampak Ziyad start balik dengan puzzle dia pun join sekali. So inilah dia aktiviti mereka berdua pada hari Sabtu dan Ahad...menyusun puzzle. Tapi kerjanya tak mudah.

Pernah tengok cerita musang berjanggut? Di mana watak P Ramlee mencari perempuan yang boleh mengasngkan segala rempat ratus yang dicampurkan dalam satu dulang. Begitulah apa yang perlu dibuat oleh Fahim dan Ziyad.

Mengasingkan beratus2 puzzle yang bercampur dan asingkan ikut papan masing2. Kena ingat puzzle ni belong to papan mana. Lepas dah asingkan semua...barulah mula menyusun puzzle satu persatu ikut papan masing2.







Lebih kurang 20 lebih puzzle mereka asingkan dan susun balik dalam masa 2 hari. Mereka sangat tekun dan bersungguh ...saya pun seronok sebab semua puzzle dah tersusun kemas...hehe.

Apa yang penting...kerjasama.

No comments: