Sunday, July 5, 2009

7 Julai 2009

Hari ini seperti biasa dlm perjalanan ke ofis kami mendengar radio IKIM. Rupa-rupanya hari ini adalah ulang tahun ke-8 ikim.fm dan topic bicara pagi hari ini berkisar kenangan indah pendengar dengan ikim. Rata2 pendengar yang menghantar SMS atau membuat panggilan menceritakan kenangan indah mereka bersama ikim.fm.
Bila mendengar pengalaman mereka, terfikir juga saya sendiri ada kenangan indah dengan ikim.fm. Saya pun dah lupa bila masanya mula mendengar ikim.fm tapi yang pasti radio ikim ini lebih membuka minda dan menambah pengetahuan.
Kenangan indah saya bersama ikim.fm bermula pada tahun lepas, 2008 setiap pagi hari Rabu. Kenapa? Kerana pada jam lebih kurang 7.30 pagi – 7.50 pagi akan diadakan siri manasik haji. Di sinilah saya dan suami berkursus haji untuk bekalan kami menunaikan haji pada tahun itu.

Mungkin pada yang telah mengikuti kursus haji di masjid2, siri manasik haji di ikim.fm ini tidak seberapa tapi pada kami berdua yang tidak mengikuti kursus haji bersiri di masjid, siri manasik haji ini membantu kami memahami ibadah haji dan umrah. Oleh itu setiap pagi Rabu, kami cuba sedaya upaya agar dapat mengikuti siri manasik haji sehinggalah tarikh-tarikh akhir keberangkatan kami ke Tanah Suci.

Bercakap soal haji, kisah haji kami telah beberapa bulan tidak disambung. Saya tidak bercadang untuk menghentikan kisah itu tapi mencari masa untuk mendapatkan mood menulis. InsyaAllah akan diusahakan juga agar kisah haji kami dapat disiapkan.
Susah juga untuk menjadi penulis ini. Ini pun baru tulis di blog sendiri kalau menulis buku tak tahulah macam mana. Respect betul kepada penulis-penulis buku yang dapat mengekalkan semangat menulis mereka.

Sehingga berjumpa lagi.

P/s: since posting ini adalah posting biasa, kata ganti yg digunakan ialah saya. Tapi kalau berkenaan kisah haji, kata ganti aku digunakan…ia lebih personal pada saya.

No comments: