Sunday, July 5, 2009

Kisah Haji 18



Kisah di Mekah

Selepas lebih kurang 8 hari di Madinah kini bermulalah kisah kami di Mekah. Perjalanan kami semakin hampir ke kemuncak.

Di Mekah kami ditempatkan di Hotel Al-Janadriyah. Bukan sahaja KT02 ditempatkan di sini tetapi juga beberapa KT lain. Hotel kami ini merupakan Head Quarters Tabung Haji di Mekah jadi banyak kemudahan tersedia di sini. Khidmat dobi, kaunter pengeluaran wang, kafe semuanya tersedia di lobi hotel ini. Jarak hotel ini dengan Masjidil Haram lebih kurang 750m tetapi jika dikira perjalanan yang sebenarnya aku anggarkan lebih kurang 1km untuk tiba di pintu masuk Masjidil Haram yang biasa kami lalui.
Itu aku kira memang tidak mengejutkan kami kerana awal-awal lagi kami telah diberitahu bahawa kawasan sekitar Masjidil Haram dalam construction oleh itu banyak hotel2 yang dekat telah dirobohkan. 750m dikira masih dekat berbanding dengan jemaah negara lain di mana ada di antara mereka menginap 4 km dari masjid.

Dalam bilik aku terdapat 6 jemaah lain bermakna kami 7 orang sebilik manakala Anwar 6 orang sebilik. Bilik aku dan Anwar tidak jauh hanya selang beberapa buah bilik.
Aku masih sebilik dengan kak Hasmah dan Kak Sunarti yang sebilik dengan aku ketika di Madinah. Rakan yang lain adalah kak Norain (makcik), kak Nuraini (kak Nor), kak Rawiah dan kak Bandiah (kak Ban). Keempat-empat mereka merupakan orang Klang.
Kesemua rakan sebilik aku kesemuanya telah berusia 40 tahun ke atas dan tiga dari mereka telah bercucu. Hanya tiga org sahaja yang bekerja termasuk aku iaitu kak Ban dan kak Su.
Pada aku bilik kami boleh dikatakan selesa dan luas. Aku tiada masalah dengan arrangement ini. Dengan satu katil untuk setiap seorang dan bilik air yang dikongsi 7 orang pada aku sudah lebih dari selesa. Lagi pula keluasan bilik kami menyebabkan kami tidak perlu terlalu berhimpit2.

Alhamdulillah aku pasti perancangan Allah adalah yang terbaik....

No comments: