Sunday, July 5, 2009

Kisah Haji 16

Beberapa hari di Madinah, kami berdua mula menyesuaikan diri dengan rutin harian kami. Hati rasa tenang di sana. Segala urusan di Malaysia tidak difikirkan. Walaupun kadang-kadang terfikir akan keadaan anak-anak, tapi hal2 begitu tidak menganggu rutin seharian kami di Madinah. Apatah lagi selepas 8 hari di Madinah kami akan berangkat ke Mekah. Di sana cabaran lagi besar menunggu kami. Aku sebenarnya merasa beruntung dapat mengikut penerbangan awal. Di Madinah masih belum penuh dengan jemaah haji dan kami dapat beribadat dengan selesa dan aman. Walaupun pada hari-hari terakhir kami di Madinah, jemaah mula membanjiri, tapi sekurang-kurangnya kami dapat merasa suasana ketika jemaah masih sedikit.
Lagi pula perjalanan haji kami masih jauh jadi kami dapat menguatkan hati agar tidak lalai dan leka sehingga mengabaikan ibadah kami. Lagi pula jika nak difikirkan adalah amat merugikan kepada jemaah haji yang tidak berjemaah di masjid apatah lagi dalam keadaan di mana tempat penginapan yang dekat dengan masjid, cuaca yang nyaman, dan keadaan fizikal yang masih sihat, tiada alasan sebenarnya untuk mengelak dari berjemaah di masjid.

Seronok rasanya dengan rutin seharian kami. Bangun pagi untuk berqiamullail dan seterusnya solat subuh berjemaah. Selepas itu menunggu Anwar di tempat yang dijanjikan...mencari breakfast untuk hari itu. Breakfast favourite aku adalah kebab dan Anwar dia mencuba apa sahaja. Waktu breakfast sahaja masa untuk kami mencuba makanan di sana kerana lunch dan dinner disediakan oleh pihak muassasah. Dan biasanya setiap waktu brekfast, lunch dan dinner, makanan kami pasti licin. Di sana semua makanan dirasakan begitu nikmat.

Alahai...rindunya waktu di Madinah....dan makanannya sekali (jgnla baby dlm perut ni mengidam pulak)

No comments: