Sunday, July 5, 2009

Kisah Haji 17

Hari terakhir di Madinah. Hari Sabtu, selepas Asar kami dijadualkan bertolak ke Mekah. Jadual dan no bas ditampal di papan kenyataan. Hati berdebar, takut, sayu untuk memulakan satu lagi perjalanan yang lebih besar. Sedih untuk meninggalkan bumi Madinah, tapi tak sabar untuk menjejakkan kaki di bumi Mekah.

Beg-beg kami dipacking pada pagi Sabtu dan diletakkan di tempat yang ditetapkan. Aku dan rakan sebilik tidak banyak bercakap hari itu. Pasti masing-masing sedang mengumpul pelbagai rasa di dalam hati. Aku dan Anwar tetap melaksanakan ruti seharian kami di Madinah seperti biasa. Memandangkan kami akan bertolak selepas Asar, aku dan Anwar membuat keputusan untuk solat Asar berjemaah di masjid. Rasanya tiada sebab untuk kami tidak meneruskan rutin ini kerana masjid dan tempat penginapan tidak jauh. Oleh itu selepas selesai mandi sunat ihram dan memakai pakaian ihram kami ke masjid untuk solat Asar di sana.

Tiba di masjid, hati mula jadi sayu tidak tahu bila lagi kami akan sampai di Masjid Nabawi dan bumi Madinah ini. Selesai solat, dalam perjalanan keluar dari masjid, aku dipeluk oleh beberapa jemaah Turki. Mungkin mereka mengerti apa yang aku rasa tapi aku terharu dengan jalinan silaturrahim yang ditunjukkan mereka. Di sana semua jemaah adalah sama tiada perbezaan darjat, bangsa dan keturunan.

Selesai solat Asar, aku dan Anwar terus bergegas menaiki bas yang disediakan. Alhamdulillah segala-galanya bergerak lancar. Apabila semua jemaah KT02 telah menaiki bas-bas yang disediakan, satu demi satu bas bergerak dari tempat penginapan kami, Hotel Movenpick Anwar Al-Madinah...

Semoga kami diberi kesempatan untuk kembali....insyaAllah
Kami tiba di Bir Ali selepas Maghrib. Semua jemaah turun dan solat serta berniat di sana. Selesai segala urusan kami kembali ke bas yang sedia menunggu. Satu demi satu bas bertolak meninggalkan Bir Ali dan menuju ke Mekah.

Tapi bas kami masih tidak bergerak. Rupa-rupanya masih ada sepasang suami isteri yang belum menaiki bas. Agak lama kami menunggu. Jemaah di dalam bas juga sudah ada yang bercakap2. Tidak tahu apa yang berlaku. Semua bas-bas bagi KT02 telah bergerak dan hanya bas kami masih menunggu jemaah yang belum tiba. Petugas Tabung Haji juga sudah mula memulakan pencarian kedua-dua jemaah tersebut. Risau pun ada memikirkan apa sebenarnya yang terjadi.

Akhirnya kedua-dua mereka tiba juga di bas. Kami tidak tahu apa yang membuatkan mereka lambat tetapi apa-apapun syukur kerana tiada apa-apa perkara yang tidak elok berlaku.

Bas bergerak meninggalkan Bir Ali. Talbiah berkumandang di dalam bas....tetapi tidak lama...selepas itu masing-masing mula melelapkan mata……

No comments: