Monday, November 2, 2009

Kisah Haji 34

Madinatul Hujjaj
Kami bertolak ke Jeddah sebelum Subuh, dan bas kami berhenti di tengah perjalanan untuk kami semua solat Subuh di masjid yang ada. Tetapi ada juga jemaah yang tidak turun dan hanya menunggu di dalam bas sahaja....

Tiba di Madinatul Hujjaj kami terus menuju ke bilik yang telah ditetapkan. Madinatul Hujjaj merupakan persinggahan jemaah haji Malaysia di Makkah sebelum pulang ke Malaysia. Keadaannya pada aku seperti sebuah sekolah dengan asrama-asrama untuk kami berehat. Kami di situ hanya untuk 1 hari sahaja kerana kami akan ke lapangan terbang juga selepas tengah malam. (perjalanan KT kami banyak melibatkan waktu tengah malam - berangkat ke Madinah, perjalanan ke Makkah, berangkat ke Jeddah & ke lapangan terbang).
Tidak banyak aktiviti pada hari itu. Kecuali pada waktu petang kami diarahkan membawa bagasi masing2 untuk ditimbang dan dikumpulkan. Alhamdulillah, aku dan Anwar tidak perlu membuat bayaran lebih untuk lebihan barang kerana barang kami tidak banyak bertambah.

Malam itu, kami semua tidur sebentar dan bangkit ketika tengah malam. Ada kisah sedih untuk KT kami. Tengah malam itu ketika kumpulan kami bersiap sedia untuk menaiki bas ke lapangan terbang, kami dikejutkan berita dengan seorang jemaah wanita dalam kumpulan kami meninggal dunia. Kami dimaklumkan rakan sebiliknya cuba mengejutkan beliau untuk bangun bersiap menaiki bas tetapi didapati jemaah tersebut telah meninggal dunia. Beliau menunaikan haji bersama suaminya. Tetapi suami jemaah tersebut tidak dapat menunggu untuk menguruskan jenazah kerana jadual penerbangan pulang telah ditetapkan. Oleh itu pihak Tabung Haji akan menguruskan jenazah isterinya.

Kami semua terkejut dengan berita di saat2 akhir itu. Tetapi untuk jemaah wanita tersebut...pulangnya dalam keadaan yang masih bersih.....

No comments: