Monday, November 2, 2009

Kisah Haji 33

Tawaf Wida'

2 hari berlalu dan kami dijadualkan untuk berangkat ke Jeddah selepas tengah malam. Oleh itu tawaf wida' dilakukan ketika hampir tengah malam. Malam itu selepas balik dari Masjidil Haram, kami mengemas barang-barang kami. Barang aku dan Anwar tidak banyak bertambah oleh itu masa yang diambil untuk berkemas tidak lama. Selepas siap, aku tidur sebentar dan bangkit kembali ketika hampir tengah malam untuk ke Masjidil Haram.

Perjalanan ke Masjidil Haram kali ini terasa lain. Ini adalah perjalanan terakhir kami ke sana sepanjang musim haji 2008. Kali ini aku cuba memahatkan segala persekitaran dan jalan yang telah biasa kami lalui selama sebulan lebih di Makkah ini. Jemaah masih ramai dan begitu juga kenderaan yang membawa jemaah. Suasana sibuk dan membingitkan tetapi suasana ini semakin sebati dalam diri kami. Tapi tidak lama lagi kami tidak akan merasakan suasana seperti ini lagi.

Tiba di Masjidil Haram, kelihatan ramai sekali jemaah melakukan tawaf. Aku dan Anwar memasuki kelompok jemaah tersebut dan memulakan tawaf. Sebaik sahaja melakukan tawaf aku menangis tidak berhenti sehinggalah selesai 7 pusingan. Keadaan yang sama seperti mana ketika aku melakukan tawaf pertama di Makkah dahulu. Cuma kali ini keadaan berbeza...

Selesai tawaf, solat sunat, berdoa, minum air zamzam, kami menuju ke pintu keluar. Dan aku menangis sepanjang perjalanan ke hotel...

Moga kami diberi peluang untuk kembali ke sini lagi...InsyaAllah

No comments: