Tuesday, November 3, 2009

Kisah Haji 35

Pulang ke Malaysia....

Tiba di airport, kami ditempatkan di satu ruangan menunggu. Lama juga menunggu untuk dipanggil ke balai berlepas. Kami masuk ke balai berlepas apabila masuk waktu Subuh. Oleh itu balai berlepas menjadi tempat solat Subuh untuk KT kami. Kami diminta menaiki pesawat tidak lama selepas itu.


Masuk pesawat, kebanyakan kami terus terlelap. Perkara yang sama ketika kami pesawat untuk ke Madinah. Ini kerana kebanyakan kami berjaga sepanjang malam dan menaiki pesawat selepas Subuh. Dan kami tiba di Malaysia dalam pukul 10 malam....

Seakan tidak percaya kami telah tiba di KLIA. Terasa tidak sabar untuk berjumpa kembali dengan Fahim dan Ziyad tapi di masa yang sama terasa rindu untuk menikmati suasana di Makkah dan Madinah.

Setelah solat dan mengambil beg, kami berdua terus keluar mencari keluarga kami. Tidak sukar mencari, keluar sahaja sudah nampak Fahim dan Ziyad. Fahim nampak begitu gembira sekali berjumpa dengan kami. Ziyad pula...tidak mahu dekat dengan aku. Dia hanya mahukan Anwar sahaja. Aku agak dia merajuk agaknya ditinggalkan lama dan terpaksa bercerai susu.

Kami tidak lama di KLIA. Setelah bertukar berita sedikit sebanyak kami terus menaiki kereta pulang ke Serdang.


Dan berakhirlah kembara haji kami. Satu perjalanan yang mencabar dan penuh dengan dugaan....Dengan berakhirnya kembara haji ini, perjalanan baru kami kini bermula...


Description gambar: Fahim dan Ziyad pada hari pertama kami tiba

No comments: