Friday, December 4, 2009

Kisah susu dan Fahim

Agak lama tinggalkan blog ini. Di awal kewujudan target hanya untuk letakkan kisah haji sahaja agar memori yang ada tidak hilang begitu sahaja. Tapi alang-alang dah ada blog ini so saya decide untuk menulis juga...itupun rasanya tak konsisten lagi.

Sekarang ini masih di office. Dah tak buat kerja since mood dah tak ada gara-gara tertinggal susu dalam pantry. Pantry dah kunci dan pemegang kunci dah balik jadi susu di fridge tak boleh ambil. Nak dijadikan cerita susu pula tak diletakkan di bahagian freezer. Harap-harap hari Isnin nanti susu masih elok. Walaupun stok di rumah masih banyak, tapi sedikit mana pun susu yang dibazirkan terasa sangat rugi.

Untuk kisah lain, semalam Anwar dah registerkan Fahim di Akademi Darul Huffaz. Fahim akan memulakan pelajarannya di Darul Huffaz pada 7 Disember nanti. Harap-harap dia akan berminat dan boleh menyesuaikan diri dengan pembelajaran di sana. Since masih dalam cuti sekolah, Fahim akan belajar dari hari Isnin hingga Jumaat, jam 7.00 pagi hingga 11.30 pagi. Impian di hati sudah tentulah agar Fahim mampu menghafaz Quran, tapi untuk target awal kami harapkan Fahim dapat menghabiskan syllabus yang ditetapkan dan boleh membaca Quran dengan lancar...insyaAllah.

Untuk tadika Fahim akan terus ke Q Dees tahun hadapan memandangkan dia dah seronok di sana. Jadi apabila kembali ke Q Dees nanti, jadual di Darul Huffaz juga akan berubah. Q Dees setiap Isnin hingga Jumaat, 8.00 pagi hingga 12.00 tgh hari dan Darul Huffaz hari yang sama cuma dari jam 2.30 petang hingga 5.00 petang. Kalau tengok jadual terasa padat juga untuk Fahim yang akan berusia 5 tahun pada Mac 2010 nanti. Tapi kami akan cuba dulu dan yang penting kami kena yakin dengan keupayaan Fahim.

Cuma terasa perbezaan betul untuk kedua-dua sekolah Fahim nanti. Di Q Dees berseluar pendek (bak kata Fahim, tak tutup aurat), di Darul Huffaz pula berjubah dan berkopiah.

No comments: