Monday, December 28, 2009

Pengalaman Haji

Hari ini di radio IKIM, ustaz Zamri kembali ke udara setelah kembali dari Tanah Suci dan topik pagi hari ini berkenaan pengalaman haji.

Meremang bulu roma mendengar pengalaman haji tahun ini...hujan di Arafah...bergelap sepanjang malam di Arafah dalam keadaan kesejukan yang teramat...tilam dan karpet semuanya basah dek hujan. Malah ada jemaah yang tidur sambil berdiri (tak boleh dibayangkan macam mana). Tapi itulah cabaran dan dugaan mengerjakan haji. Yang penting bagaimana jemaah memandang dan menghadapi cabaran itu. Dari satu segi jemaah tahun ini juga bertuah kerana dapat merasakan hujan yang amat jarang sekali untuk turun di sana.
Dan sekurang-kurangnya jemaah haji Malaysia juga beruntung kerana perjalanan dari Makkah ke Arafah menggunakan bas dan disediakan khemah untuk berteduh. Bagaimana pula jemaah lain yang berjalan kaki dalam hujan...yang tidak mempunyai khemah untuk berteduh...pasti mereka memerlukan kekuatan hati yang bukan sedikit untuk menghadapinya.

Mendengar perkongsian jemaah yang menelefon, teringat kembali kisah haji kami pada 2008. Kami juga diduga dengan pelbagai cabaran...malah cabaran kami bermula dari awal lagi ketika di Malaysia...
Tapi itulah, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya

No comments: