Tuesday, December 29, 2009

Luahan rasa

Ini dialog yang berlaku semalam. Saya perlu mencatatnya di sini untuk menjadi peringatan kepada diri sendiri.

Fahim: Ummi, tadi Fahim kena marah sebab degil yer?
Saya: Bukan marah, tapi tegur jer sebab tak nak Fahim buat benda yang tak elok
Fahim: Tapi kenapa tak boleh cakap elok2?
Ketika soalan itu saya terdiam sekejap...cari idea nak menjawab. Walaupun saya masih merasakan teguran yang dibuat biasa ajer, tapi mungkin dia merasakan seperti dimarahi.
Usianya baru 4+ tapi tetap ada perasaan seperti mana kita yang dah dewasa. Dan saya perlu sentiasa mengingatinya.

Satu dialog lagi
Fahim: Ummi, kenapa hari itu abah marah pastuh ummi pun marah kat Fahim
Saya: Tuhla kan...tak elok marah kan...ummi dah buat salah...abah pun salah jugak...tak elok marah kan
Fahim: Haah...Fahim pun salah juga
Sekali lagi saya terdiam. Rupanya tak salah mengaku kesilapan diri dengan anak2.

Dua dialog di atas merupakan perbualan saya dengan Fahim semalam yang membuat saya terdiam. Kita kadang2 hanya cuba membuatkan anak2 memahami parents mereka tapi adakah kita sendiri memahami diri mereka? Saya beruntung Fahim boleh meluahkan rasanya...sekurang2nya saya boleh belajar untuk lebih memahami dan mengingatkan saya apabila terlupa.

Banyak betul cabaran dalam membesarkan anak. Harapnya saya tidak lupa lagi.

No comments: