Sunday, December 13, 2009

Kisah seorang pemimpin

Satu pagi ketika sedang bersibuk2 di rumah, terdengar ruangan Tanya Ustaz di TV9. Tajuk hari itu berkenaan fiqh pengurusan. Antara salah satu cerita yang dikongsi ialah berkenaan Sultan Muhammad Al Fatih - pemerintah Islam yang melukir sejarah dengan menawan kota yang sangat kuat pertahanannya - Konstantinapol.

Kisah yang sempat saya dengar:
-Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan di dalam Kota Konstantinapole yang baru sahaja dibebaskan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam solat Jumaat yang pertama itu. Baginda memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya berdiri dan diikuti pertanyaan: “Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali sila duduk!”. Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang pun di antara mereka pernah meninggalkan solat fardhu.Pertanyaan seterusnya, “Siapa di antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat rawatib sila duduk!”. Sebahagian daripada tenteranya duduk.Kemudian Baginda bertitah, “Siapa di antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!”. Kali ini semuanya duduk, kecuali baginda sendiri sahaja yang tetap berdiri! Subhaanallah! Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, Solat Sunat Rawatib dan Solat Tahajjud sejak baligh -

Terdapat beberapa pengajaran di sebalik kisah ini tapi pada saya, perkara pertama yang terlintas di fikiran saya apabila mendengar kisah ini ialah betapa solat yang sepatutnya menjadi tiang agama sudah tidak lagi diberi perhatian dalam memilih seseorang pemimpin atau ketua di masa kini. Malah solat di akhir waktu lantaran mesyuarat, kesibukan kerja dan sebagainya menjadi satu kebiasaan. Malah ada yang langsung tidak menghiraukan waktu solat....dan kita kerana lemahnya iman, tidak berani menegur cuma setakat di dalam hati sahaja.

Moga kisah ini menjadi peringatan untuk diri dan sahabat yang lain...InsyaAllah.

No comments: