Saturday, August 21, 2010

11 Ramadhan

Setahun yg lepas, 11 Ramadhan 1430H Munif selamat dilahirkan. Jadi kiranya kalau ikut tahun hijrah Munif telah mencapai usia 1 tahun.

Kebetulan pula doktor yang menyambut Munif, anak lelakinya juga lahir pada 11 Ramadhan. malah Ramadhan juga diabadikan sebagai nama anak beliau. Cuma saya tak ingat apa nama depan anaknya. Munif pula...tak adalah tambahan nama Ramadhan tapi detik2 kelahiran Munif pasti diingati.

Waktu sarat mengandungkan Munif, saya masih mampu berpuasa. Malah terlebih rajin memasak waktu berbuka dan sahur. Agaknya kerana banyak sangat bergerak Munif dilahirkan awal - minggu 37. Rasa contraction dirasakan sewaktu balik dari kerja. Mulanya saya biarkan saja kerana masih minggu 37. Tak terfikir akan bersalin. Tapi bila dikira kekerapan contraction...waktunya setiap 5 minit.

Masa ini dah rasa confirm, ini betul2 sakit nak bersalin ni. Waktu itu kami dalam perjalanan ke rumah. Jalan pula jam. Tapi saya masih relax. Saya beritahu Anwar, kita balik rumah dulu, buka puasa, solat then baru ke hospital. Sesuka hati buat perancangan, tapi itulah yang kami buat. Balik rumah, buka puasa, solat, kemaskan baju saya, Anwar, Fahim dan Ziyad. Then ke rumah penjaga mereka berdua informkan yang kami akan ke hospital. Barang2 Fahim dan Ziyad ditinggalkan di situ.

Tiba di hospital selesai urusan saya dibawa ke labour room. Waktu nurse check, dia cakap bukaan dah 8. Waktu itu saya dah terkejut. Hajat di hati sebelum ini nak ambil ephidural, tapi bila bukaan dah 8 semuanya dilepaskan. Lagi pula contraction yang dirasakan tak adalah sakit sangat. Kali ini memang dipermudahkan semuanya.

Lebih kurang sejam selepas itu Munif dilahirkan. Keluar2 jer terus menangis. Bila tengok Munif waktu itu saya cuma terfikir....'sihatnya anak ummi'. Sebab pipinya tembam.

Itu 11 Ramadhan yang lalu.

No comments: