Tuesday, August 3, 2010

Soal jawab

Satu hari di dalam kereta, berlaku perbualan ini.

Fahim: Ummi, raja itu apa?
Saya: Raja itu King la...macam buku cerita, King & Queen
Fahim: Negeri Terengganu ada raja?
Saya: Ada
Fahim: Kenapa raja duduk kat Shah Alam?
Saya: ooo...itu raja untuk negeri Selangor. Kalau raja negeri Terengganu tak duduk di Shah Alam.
Fahim: Raja tu sembah Allah tak?
Saya: Mestilah sembah Allah
Fahim: Kalau orang tak sembah Allah, raja buat apa?
Saya: Raja hantarlah ustaz dengan ustazah untuk ajak orang-orang tu sembah Allah. Nanti ustaz dengan ustazah itu boleh ajar.

Fahim diam dan macam memikirkan sesuatu.

Fahim: Macammana raja tu tahu siapa yang tak sembah Allah?
Saya: Nanti raja itu hantarlah orang untuk check dalam negeri dia siapa yang tak sembah Allah. Pastu nanti orang itu bagitau kat raja.
Fahim: ooo...nanti orang itu bagitau raja...dia masuk dalam castle ek.

Saya lupa bagaimana perbualan ini berakhir dan tak pasti samada Fahim puas hati atau tidak dengan penjelasan saya. Macammana tiba- masuk topik pasal raja dan sembah Allah pun saya tak pasti. Nak menyediakan jawapan pun bukannya senang.

No comments: