Thursday, August 12, 2010

Nak puasa

First Ramadhan...Fahim tak ada pulak nak cakap puasa.
Tapi malamnya, dia bagitahu teacher suruh puasa. Jadi Fahim pun nak puasalah esok harinya. Saya cakap kalau nak puasa nanti kena bangun sahur. Dia cakap OK.

Esoknya, waktu sahur, kami kejutkan Fahim. Muka mengantuk jer. Makan dua tiga suap, minum milo sikit...then dia lepak..ngantuk. Tapi waktu habis sahur dia bersemangat kembali. Terus mandi siap2 pakai baju sekolah.

Cumanya lepas mandi, boleh pula dia sambung tidur sampailah waktu nak ke sekolah. Siang...saya tak pasti Fahim puasa macammana. Puasa makan jer, puasa minum atau puasa setengah hari. Tapi petang itu bila balik ke rumah...Fahim tidak makan dan minum sehinggalah waktu berbuka. Kiranya puasa petang pun boleh jadi juga.

Kami pun tak paksa...umur dia baru 5 tahun...berlatih sikit2 dulu.

Itulah kisah hari pertama Fahim 'puasa'.

2 comments:

MiszAsha said...

Salam.Cerita Fahim berpuasa ni ada jugak saya muatkan dalam blog saya, kenapa dia berpuasa, dan saya lah kot teacher yang Fahim cakap suruh dia puasa tu. Hihih..

JiJie said...

Itulah..kita org pun tak paksa. Takat nih pun pose kejap2 jer..bolehla tuh, yg penting dia paham erti puasa