Tuesday, October 12, 2010

Mana satu

Melihat berita jemaah demi jemaah yang bertolak untuk menunaikan haji, sedikit sebanyak akan mengingatkan saya akan pengalaman kami 2 tahun yang lepas. Dulu2 sebelum pergi ke sana, apabila orang bertanya pergi dengan pakej atau muassasah, saya blur...tak faham. Sekarang saya fahamla...

Antara pakej dan muassasah. Waktu kami, kami tidak perlu membuat pilihan. Banyak perkara lagi yang perlu diuruskan dan kami rela sendiri dengan muassasah. Dan setelah melaluinya, saya merasakan kemudahan yang disediakan oleh muassasah sudah cukup selesa. Cuma apa yang saya nampak, bila ambil pakej, hotel yang diduduki lebih dekat dengan masjid, makan secara buffet dan bila di Mina ada tilam yang disediakan. Dan mungkin juga bilangan jemaah dalam bilik tidak seramai seperti muassasah.

Samada menggunakan pakej atau muassasah, tujuan semua jemaah adalah sama. Jadi kalau berkemampuan dan merasakan pakej boleh membantu dalam menjalankan ibadat di sana...apa salahnya memilih pakej. Tidak adil menilai ibadat jemaah di sana dengan melihat pakej yang di ambil.

Kalau ada rezeki lagi di masa akan datang...mungkin juga saya memilih pakej dan mungkin juga saya memilih muassasah. Ala...rindu la pulak...

1 comment:

ieka said...

jie.. kadang2 kalau pergi pakej boleh potong 'Q' ..esp. utk org yg turn lewat macam saya :P cumanya itu laa dah dua org ni kena fikir cemana nak cari cukup duit tu.. wahahha bila la dpt pergi ni :)