Thursday, October 8, 2009

Kisah Haji 19

Pagi itu kumpulan kami berkumpul di lobi hotel untuk memulakan tawaf. Perjalanan kami ke Masjidil Haram dalam kumpulan besar. Sepanjang perjalanan kami menempuh kedai-kedai yang berderetan dan juga perlu melintas jalan besar. Makin dekat ke Masjidil Haram, kami dapati banyak bangunan-bangunan telah dirobohkan dan keadaan agak berhabuk dan berdebu. Construction banyak berjalan di sekeliling Masjidil Haram.

Kami dibawa masuk melalui Bukit Marwah. Memandangkan kawasan Sai’e juga masih dalam proses pengubahsuaian, keadaan di Bukit Marwah juga agak berdebu dan berhabuk. Tetapi itulah cabaran haji kami untuk tahun itu. Kumpulan kami terus dibawa untuk melakukan tawaf manakala aku dan Anwar berpecah dari mereka dan mencari toilet. Selesai semua urusan kami menuju ke dataran Kaabah.

Dan disinilah air mata pertama menitis di bumi Makkah ketika melihat Kaabah. Segala perasaan yang tidak dapat digambarkan datang. Ketika itu jemaah masih belum ramai yang datang oleh itu dataran Kaabah juga tidak sesak. Walau bagaimanapun aku dan Anwar berjanji sekiranya kami terpisah kami akan berjumpa kembali di Safa untuk melakukan Sai’e. Kami memulakan tawaf mulanya bersama-sama. Tetapi dalam sekelip mata kami terus terpisah. Bukan kerana jemaah yang ramai tetapi terpisah begitu sahaja. Since kami berdua sudah berjanji supaya jgn mencari jika terpisah jadi aku melakukan tawaf sendirian. Bila difikirkan kembali memang ada hikmah disebalik kami terpisah dengan kumpulan kami dan juga terpisah antara satu sama lain ketika tawaf. Dengan itu kami dapat menghayati tawaf pertama kami dengan lebih mendalam dan dapat lagi fokus pada ibadat yang dilakukan.

Pengalaman tawaf pertama tidak dapat diluahkan dengan kata-kata. Syukur pada Allah kerana memberi pada kami kemudahan dan kelapangan. Jemaah juga tidak ramai dan kami berpeluang untuk bertawaf sedekat yg boleh dengan Kaabah, solat di belakang Maqam Ibrahim dan berdoa di hadapan Multazam.
Selepas itu aku menuju ke arah Safa dan menunggu Anwar di situ untuk melakukan Sai’e. Untuk Sai’e kami melakukannya bersama-sama sehinggalah kami menyelesaikan Sai’e kami dan diikuti bergunting….dan selesailah umrah kami.

Selepas itu kami berdua keluar dari Masjidil Haram mencari kedai makan. Ketika itu masih ada 2 jam sebelum Zohor. Kami mengambil keputusan untuk kembali ke hotel selepas Zohor. Oleh itu selesai makan di kedai yang berdekatan kami kembali ke Masjidil Haram. Aku dan Anwar berpisah dan kami mencari tempat masing-masing di dalam masjid dan akan berjumpa kembali selepas Zohor untuk balik ke hotel bersama-sama.
Zohor itu adalah solat berjemaah pertama kami di Masjidil Haram….
Selepas Zohor aku bertemu kembali dengan Anwar dengan wajah baru tanpa rambut..

No comments: