Saturday, October 31, 2009

Kisah Haji 32

2 hari sebelum pulang ke Malaysia....
Selepas kembali dari Mina, kami mempunyai masa 2 hari sahaja lagi di Makkah. Kepada jemaah KT kami yang belum membuat tawaf dan sa'ie 2 hari ini digunakan untuk berbuat demikian. Bagi aku dan Anwar pula memandangkan kami telah selesai mengerjakan kedua-duanya, 2 hari di Makkah dipenuhi dengan rutin kami sebelum ini. Tetapi kali ini perasaan sedih makin terasa kerana akan meninggalkan tanah yang barakah ini.

Ada kisah yang menimpa rakan sebilikku dalam masa 2 hari ini. Beliau tidak dapat melakukan tawaf dan sa'ie kerana berada dalam keadaan tidak suci. Beliau sebelum ini di Malaysia sudah lama sentiasa berada dalam keadaan yang bersih tetapi di Makkah keadaan menjadi berlainan pula. Memandangkan masa hanya ada 2 hari kemungkinan besar beliau perlu menangguhkan penerbangan pulang. Tetapi hanya beliau seorang sahaja yang boleh melambatkan tarikh pulang manakala suaminya harus pulang mengikut jadual yang telah ditetapkan. Mereka didatangkan ujian dalam saat-saat untuk kami berangkat pulang. Tapi Alhamdulillah mereka berdua dapat menerimanya malah rakan ku itu juga sudah bersedia andai kata beliau harus tinggal dan pulang bersendirian. Anak2 di Malaysia juga sudah dimaklumkan.
Tapi keadaan itu tidak berlaku kerana akhirnya rakanku dapat mengerjakan tawaf dan sa'ie walaupun lewat dari rakan sekumpulan kami yang lain. Banyak perkara yang tidak kita jangka boleh berlaku dan menunjukkan kebesaranNya.

Dalam 2 hari itu Makkah masih sesak dan tidak banyak berubah. Jemaah2 baru mula beransur keluar samada ke Madinah atau pulang ke negara masing2.

No comments: