Monday, November 9, 2009

Langgar lari

Kereta kami dilanggar lari di tempat parking. Kemek di sisi hadapan. Nasib baik tidak begitu teruk. Masa mula-mula sampai ke kereta dan perasan kereta kena langgar, rasa macam nak marah sangat2. Tapi nak marah kat siapa...orang yang langgar dah lari. Kesal pun ada kerana sikap tak bertanggungjawab orang yang langgar. Tapi bila difikirkan balik...jika kita di tempat 'orang itu' adakah kita akan melakukan perkara yang sama atau menunggu tuan punya kereta datang.
Sikap yang betul pastilah menunggu tuan punya kereta datang...minta maaf ...dan membayar ganti rugi ..tapi adakah kita semua mempunyai sikap yang betul seperti itu?....Pernah tak kita atau anak2 kita tercalar kan kereta di sebelah apabila membuka pintu kereta? Dan jika itu yang berlaku adakah kita akan menunggu atau terus 'blah' dari situ?

Kejadian kereta kami membuka pintu hati kami untuk berfikir kembali....Rasa marah pada mulanya digantikan dengan rasa syukur. Kenapa?
Kerana hanya kereta yang dilanggar...itupun tak adalah major sangat. Kami dan anak2 tiada dalam kereta ketika itu...dan kami semua Alhamdulillah selamat. Kami tidak berjumpa dengan 'orang itu'. Kalau berjumpa tambah dosa lagi sebab pasti akan bergaduh. Dan mungkin juga kejadian itu untuk mengingatkan kami agar sentiasa bersyukur...dan bangkitkan kami dari rasa leka dan lalai. Apabila difikirkan sebab dan hikmah di sebalik kejadian itu, hati mula rasa redha dan bersyukur. Rasa marah terus hilang.

Membaca Kisah Haji kami kembali, saya menerima bahawa setiap kejadian yang berlaku ada sebabnya....dan yang pasti sekiranya kita terlanggar atau tercalarkan kereta orang lain...jangan lari!

1 comment:

Anonymous said...

Related to your above entry,may i know your parking location pls. Feel free to contact me at ach1q[at]yahoo[dot]com for further details. Thanks.