Monday, July 5, 2010

Nak berapa A?

Secara peribadi saya suka jika UPSR, PMR dan exam2 yang sewaktu dengannya ditiadakan.

Saya bukan lagi seorang pelajar tapi saya mempunyai anak yang sedang belajar (hehe...belajar tadika kira masuk sekali la kan). Walaupun Fahim hanya di tadika...tapi sedikit sebanyak bahangnya tetap terasa (tapi suam2 jerla). Tak boleh imagine saya akan menjadi seorang ibu yang bagaimana bila masa Fahim berdepan dengan peperiksaan besar contohnya UPSR.
Apa yang saya harapkan dari Fahim ketika itu. Straight A?
Harap2nya saya tidak berdepan dengan situasi itu sebabnya masa itu UPSR dah tak ada.

Peperiksaan mungkin boleh diteruskan tapi perlu diubah cara dan persepsinya. Pendidikan yang ada terlalu berorientasikan peperiksaan mengakibatkan parents dan anak2 sama2 tertekan.

Kadang2 mulut cakap..tak kisah kalau tak dapat straight A. Tapi bila keadaan sekeliling semuanya memberi fokus kepada result exam...yang tak kisah pun kenalah ambil kisah. Tertekan, tertekan.

Harap yang terbaik untuk semua pelajar dan ibu bapa.

No comments: