Thursday, January 1, 2009

Kisah Haji 5

Kursus Haji

Akhirnya kami boleh tersenyum penuh kesyukuran...tetapi ada lagi cabaran yang menunggu.
Semua kursus haji kami dah terlepas. Cuma kursus bersiri yang terakhir sahaja kami sempat. Itupun hanya Anwar yang pergi dan aku duduk di rumah jaga dua anak bujang yang makin lasak.

Dalam hati memang takut sebab rasa banyak sangat tak tahu. Apa yang kami buat beli cd, beli buku, baca2 kat internet dan juga mendengar radio IKIM (personally terasa radio IKIM ini sgt berguna compare dgn saluran2 yang lain yang byk melalaikan) setiap pagi Rabu ketika dalam perjalanan ke office dan etc. Tapi semua itu atas initiative sendiri jadi banyaklah pulak godaan yang datang dalam bentuk kemalasan, kesibukan dan sebagainya
Tapi kami diberitahu akan ada pula kursus intensif haji selama 2 hari. Alhamdulillah at least dapat juga berkursus dan berguru. Terasa kursus itu amat berguna sebab semua kursus bersiri selama ini telah disummarizekan dalam masa 2 hari. Selepas kursus itu barulah clear sikit apa yang dibaca selama ini. Alhamdulillah.

Selepas kursus intensif kursus terakhir yang diadakan ialah kursus perdana haji yang diadakan selepas Aidilfitri. Kursus ini mengumpulkan semua jemaah yang terpilih dan dibuat secara besar-besaran. Untuk kami since didaftarkan di Selangor kami perlu menghadiri kursus perdana di Masjid Shah Alam.
Walau bagaimanapun kami tidak dapat join kursus ini since tarikhnya clash dengan tarikh perkahwinan adik Anwar.
Secara kesimpulan Anwar dapat menghadiri 1 kursus haji bersiri dan kursus haji intensif dan aku hanya menghadiri kursus haji intensif.
Ada satu lagi tambahan kursus yang kami terima iaitu kursus tak formal dari Tn Hj Zainal Badri dan isteri, Pn Hjh Hany Fariza ketika kami berkunjung ke rumah mereka untuk ziarah raya dan juga posting2 berkenaan haji dalam blog mereka. Syukran...:)

Itulah persediaan kami. Dalam hati takut memang ada terasa seperti tak cukup ilmu. Walau apapun kami bertawakal dan cuba mengumpulkan sebanyak ilmu yang boleh sebelum tarikh keberangkatan.

No comments: