Thursday, January 15, 2009

Kisah Haji 11

Tiba di Madinah Al Munawarrah..


Kami tiba di lapangan terbang waktu tengah hari. Alhamdulillah urusan di lapangan terbang tidak mengambil masa yang lama (mungkin keadaan belum sibuk memandangkan kami antara jemaah yang awal). Selesai semua urusan kami menaiki bas yang sedia menunggu untuk membawa kami ke hotel penginapan kami selama 8 hari di Madinah.



Ketika dalam perjalanan nampak ramai penduduk Madinah berpusu2 keluar. Rupanya mereka baru selesai mengerjakan solat Jumaat. Hati terfikir kita dah dekat dengan Masjid Nabawi. Betul sangkaan kami, tak lama selepas itu kami tiba di depan hotel. Hotel Movenpick Anwar Al-Madinah. Itulah penginapan kami di sana. Hanya 150m dari Masjid Nabawi. Aku abadikan nama hotel itu Movenpick sebagai nama blog ini dan Anwar Al-Madinah tiada masalah untuk diabadikan since aku ada Anwar..:)



Kami diberi 4 orang sebilik. Bilik aku bernombor 624 dan Anwar 625, hanya sebelah menyebelah. Aku sampai paling awal di bilik. Tak lama selepas itu 3 orang roommate aku tiba. Kak Hasmah dari Bandar Tun Hussein Onn, Kak Sunarti dari Ulu Langat (kami duduk bersebelahan dalam flight) dan Kak Norihan dari Cheras.


Memandangkan kami tiba selepas Zohor, aku dan Anwar berpakat untuk terus ke masjid. Sebaik sahaja bersiap dan membersihkan diri kami berdua menuju ke arah masjid. Tempat masuk untuk jemaah wanita tak jauh dari hotel kami. Selepas berjanji dengan Anwar untuk berjumpa kembali selepas Asar aku terus menuju ke pintu masuk.
Aku masuk melalui pintu Umar Al Khattab. Alhamdulillah....akhirnya aku menjejakkan kaki juga ke Masjid Nabawi.


Waktu itu masjid masih lapang. Mungkin kerana jemaah baru selesai mengerjakan solat Jumaat dan mungkin juga jemaah-jemah lain belum tiba di Madinah.

Walau apapun aku kini tiba di bumi Madinah. Moga kami diizinkan beribadat sepenuhnya di bumi Madinah dan tidak dilalaikan dengan perkara-perkara lain.



Selepas Asar aku berjumpa dengan Anwar di tempat yang dijanjikan. Dalam hati aku terfikir kalaulah dari awal kami dapat rasa perasaan kami ketika itu pasti kami tidak akan sanggup menangguhkan pemergian. Alhamdulillah...Allah izinkan kami sampai di bumi Madinah...kami berazam untuk menggunakan sebaik2nya 8 hari kami di sini. Tambahan pula selepas semua 'rasa' yang di beri kepada kami ketika di Malaysia mana mungkin kami mempersia2kan hari2 kami di Madinah.....

No comments: