Thursday, January 15, 2009

Kisah Haji 12

Di Madinah rutin kami hari2 seperti berikut:

10.30 pagi / 11.00 pagi ke masjid (Zohor dalam 12.15)
Kembali ke hotel untuk makan tengah hari.
Jam 2.00 ptg / 2.30 ptg ke masjid (Asar dalam 3.18)
Kembali ke hotel untuk membersihkan diri.
Jam 4.30 /4.45 petang ke masjid (maghrib dalam 5.40mlm dan Isyak dalam 7.15 mlm).
Selepas Isyak kembali ke hotel untuk makan malam.
Jam 3.00 / 3.30 pagi ke masjid. (Subuh dalam 5.15)
Selepas dhuha barulah kami keluar untuk mencari breakfast.

Cuaca di Madinah ketika itu agak sejuk. Dan dalam 2 hari ketika kami di sana hujan turun. Tapi Alhamdulillah Allah kurniakan kesihatan yang baik kepada kami berdua dan kami dapat menjalani rutin2 seharian kami tanpa masalah.

Waktu kami berjalan-jalan di sana samada selepas Isyak dan juga selepas breakfast. Tapi anehnya di sana kami tiada perasaan untuk shopping....even rakan sebilik juga menyedari perkara ini. Memandangkan kami penerbangan awal ramai jemaah yang mengambil peluang membeli barang2 (shopping) di Madinah dengan niat apabila di Makkah tidak perlu memikirkan perkara ini lagi. Tapi untuk kami berdua langsung tiada perasaan untuk membeli barang. Kami tidak tahu mengapa tapi mungkin juga kerana kami begitu mengharapkan pemergian kami tidak dilalaikan dengan perkara lain...



Keadaan di Madinah tenang dan tersusun. Memang seronok untuk membeli-belah. Kedai-kedainya juga teratur dan suasana di sana sangat damai. Kami juga seperti jemaah2 yang lain akan ada juga masa-masa kami berjalan2 di sekitar hotel. Tapi untuk membeli barang tiada perasaan yang timbul! Inilah yang kami alami dan rasai sepanjang di Madinah

Pada hari ke-6 kami disana, kami ke Pasar Kurma. Niat kami untuk menyelesaikan urusan pada hari itu juga dan kami berdoa moga dipermudahkan Allah dalam urusan kami. Selepas solat dhuha kami ke pasar kurma...tanpa survey kami terus membeli kurma, kismis dan 2 jenis kacang di 2 buat kedai. Selesai urusan kami kembali ke hotel dan membuat urusan penghantaran barang2 yang dibeli itu ke Malaysia melalui Pos Malaysia. Alhamdulillah...semua urusan kami dipermudahkan ...kami dapat membeli dengan harga yang murah (sebenarnya kami tidak tahu tetapi diberitahu oleh rakan2 sebilik kami bahawa harga yang kami dapat murah sebenarnya) dan urusan kami dapat diselesaikan waktu itu juga dan Allah menunaikan niat kami untuk tidak leka dengan perkara2 yang tidak sepatutnya.

Kiranya itulah hasil shopping kami di Madinah...2 jenis kurma, kismis dan 2 jenis kacang.

Kami tidak menyesal tetapi puas kerana niat kedatangan kami ke bumi Madinah tidak terpesong. Tambahan pula dengan kami yang kurang persediaan, waktu di Madinah digunakan sebaik2nya sebagai persediaan menuju kemuncak haji....dari segi fizikal dan mental.

No comments: