Thursday, January 1, 2009

Kisah Haji 6

Semasa mengisi form untuk menyatakan persetujuan kami, kami memilih untuk ke Madinah dulu. Jadi secara automatiknya kami mungkin akan dapat penerbangan awal. Selepas itu kami ubah untuk penerbangan terakhir dan pergi ke Mekah dahulu. Kalau ikutkan staff di Tabung Haji tiada masalah dengan pertukaran tersebut. Jadi kami pun yakin akan dapat penerbangan akhir. Oleh itu semua persediaan kami ke arah penerbangan terakhir.

Contoh salah satu persediaan ialah mengurangkan attachment Ziyad dengan aku. Since Ziyad breastfeeding malam2 memang tidur dengan aku dan dari lahir tidak pernah kena tinggal dengan ummi dia (akulah tu). Serasanya Allah memang memudahkan aku menyusukan Ziyad kerana aku ada rakan sekerja yang boleh ganti jika aku outstation. Aku hanya di HQ dan kalau outstation boleh susun jadual supaya aku tak perlu pergi. Jadinya Ziyad tak pernah berenggang malam dan even siang. So kami memang dah jangka ini antara perkara yang perlu di plan awal2.
Dekat2 dengan bulan puasa aku dah start Ziyad dengan susu formula tapi itupun hanya di rumah baby sitter. Alhamdulillah Ziyad tiada masalah dengan susu formula. 3 kali kami tukar jenama susu dan tiga2 jenama dia boleh terima (kami saja2 tukar tak sangka Ziyad ni senang sungguh terima apa jenis susu).
Untuk tidur pulak plannya selepas raya baru nak start ajar Ziyad tidur berpisah dengan aku.
Untuk Fahim pula, kami tak begitu risau sebab dia dah besar dan dah faham apa yang kami beritahu. Lagipun Fahim dah biasa kena tinggal dengan atuk dan nenek dia dan sometimes memang dia sendiri yang nak tidur dengan atuk dan nenak.

Begitu juga persediaan beli barang2 untuk keperluan haji. Semuanya kami target nak buat selepas Aidilfitri. Sebelum itu Anwar ada juga tanya bila nak beli barang tapi aku macam buat tak kisah saja sebab hajatnya selepas Aidilfitir baru start.

Tapi itulah sebagus mana pun plan kita perancangan Allah mengatasi segalanya-galanya....

No comments: