Thursday, January 15, 2009

Kisah Haji 10

Kini kami berdua di Kelana Jaya. Di sekeliling kami penuh dengan jemaah haji dan saudara mara masing-masing. Tapi kami hanya berdua sahaja ditemani beg2 kami....2 beg Anwar dan 2 beg aku. Pemergian kami ini bermakna kami harus meninggalkan segala-galanya...anak, family. Kami mahu menghayati sepenuhnya konsep ini.

Lebih kurang jam 2 pagi pendaftaran bermula. Semua jemaah diminta untuk mendaftarkan diri. Waktu ini sudah terasa suasana kelam kabut. Kami beratur bersama jemaah lain menunggu giliran. Ketika ini kesabaran semua jemaah telah diuji. Akan ada yang memotong barisan dan sebagainya. Ada suara-suara yang tidak sabar. Kami hanya memilih untuk berdiam diri.
Sampai di ruang yang sepatutnya kami diserahkan passport dan boarding pass. Seterusnya beratur lagi untuk checking. Alhamdulillah hand luggage kami tiada masalah semua lepas pemeriksaan. Kami dibawa ke ruang menunggu untuk diberi taklimat sebelum menaiki bas.
Selepas taklimat kami menunggu giliran untuk menaiki bas untuk ke KLIA. Memandangkan sudah lebih kurang jam 5 pagi kami yang sudah lebih semalaman tak tidur mengambil peluang untuk tidur dalam bas.

Tiba di KLIA sudah masuk waktu Subuh. Kumpulan kami solat Subuh berjemaah. Di sini cabaran seterusnya ialah menunggu giliran di bilik air. Aku sendiri mengambil masa lebih kurang setengah jam sebelum dapat masuk.
Lebih kurang jam 7.30 pagi kami masuk ke dalam pesawat. Alhamdulillah setakat ini perjalanan kami berjalan lancar dan mengikut masa yang di jadualkan. Moga semuanya selamat sehingga kami tiba di Madinah.
Boleh dikatakan ketika awal penerbangan kami semua jemaah tidur memandangkan kami sudah berjaga semalaman. Bangun untuk makan dan seterusnya tidur lagi.
Antara waktu tidur - sedar - makan, aku mengambil peluang berbual dengan jemaah di sebelah....rupa-rupanya kami bakal sebilik di Madinah nanti!

No comments: