Thursday, January 15, 2009

Kisah Haji 13

Ziarah Dalam


Hari kedua di Madinah, group kami, KT02 dijadualkan untuk ziarah dalam...di masjid Nabawi dan sekitarnya ie perkuburan baqi

Pukul 7.00 pagi kami telah diminta berkumpul di hadapan hotel untuk dibawah menziarah. Kami diasingkan antara jemaah lelaki dan wanita. Aku waktu itu bersama dengan 2 lagi teman sebilik iaitu Kak Norihan dan Kak Hasmah.

Apa yang paling kami tunggu semasa ziarah dalam ini ialah kesempatan untuk ke Raudhah. Untuk jemaah wanita waktu ke Raudhah dari jam 7.00 pagi hingga 11.00 pagi. Tapi sebelum ke Raudhah kami dibawa ke bahagian depan Maqam Nabi...ada kubah hijau di situ. Di sini bagi jemaah wanita yang uzur boleh menyampaikan salam kepada Rasulullah, Abu Bakar & Umar di situ sahaja. Berkali2 ustazah berpesan jangan berdoa mengadap maqam.
Selepas itu kami dibawa ke perkuburan baqi. Walau bagaimanapun jemaah wanita tak dibenarkan masuk jadi ustazah hanya meminta kami menyampaikan salam setakat di luar perkuburan sahaja.


Selepas itu barulah kami dibawa ke Raudhah. Kami diminta berkumpul dahulu di luar pintu masuk sehinggalah diberi kebenaran untuk masuk. Ustazah berkali2 mengingatkan kami agar jangan berebut dan ikut sahaja arahan yang diberi oleh petugas masjid. Jika kami disuruh duduk kena duduk dan sebaliknya. InsyaAllah kesemua kami akan berkesempatan solat dan berdoa di Raudhah.

Kami masuk secara berkumpulan dan dikumpulkan di satu tempat. Rasanya dalam 2 kali kami dikehendaki berkumpul dan menunggu sebelum terus ke depan. Petugas menempatkan jemaah mengikut bahasa....seronok mendengar petugas memberi arahan kepada setiap kumpulan....dalam bahasa kumpulan tersebut. Untuk kumpulan kami semua yang menggunakan bahasa melayu dan termasuk juga jemaah indonesia....jadi ayat2 biasa yang disebut oleh petugas ialah "duduk ibu duduk. Ibu duduk". Selepas 2 kali duduk dan menunggu akhirnya kumpulan kami dibenarkan untuk masuk ke Raudhah. Ketika ini suasana sudah mula kecoh dengan semua jemaaah berebut2 ke depan.

Aku tidak mahu tergolong dalam keadaan seperti itu. Aku mahu masuk secara tenang.



Alhamdulillah....akhirnya tercapai juga niat kami ke Raudhah. Ketika ini pertama kali air mata menitis di bumi Madinah. Tak dapat digambarkan perasaan ketika itu....terasa hati begitu sayu sekali....apatah lagi mengingatkan diri yang hampir2 tidak dapat menjejakkan kaki ke situ lantaran kelalaian kami. Allahuakbar...Subhanallah...Allah memberi peluang untuk kami muhasabah diri....


Dari Raudhah aku berjumpa kembali dengan Kak Norihan dan Kak Hasmah. Kami bertiga menuju ke Maqam Rasulullah, Abu Bakar dan Umar. Tiba di depan maqam Rasulullah air mata menitis lagi...air mata ketika itu sungguh mudah mengalir tanpa dapat disekat2. Kami mengucapkan salam kepada Rasulullah, Abu Bakar dan Umar. Aku melihat Kak Norihan dan Kak Hasmah, kedua2 mereka juga tidak dapat menahan air mata....mata dan hidung masing2 merah kerana menangis. Kami disitu beberapa ketika sebelum mula bergerak untuk keluar. Kelihatan petugas2 yang ada beberapa kali mengingatkan jemaah agar tidak berdoa mengadap maqam. Tanpa bersuara kami bertiga bergerak2 perlahan-lahan menuju ke arah tempat keluar....




No comments: