Sunday, January 4, 2009

Kisah Haji 9

Hari keberangkatan....

Tarikh kami perlu mendaftar di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya pada 31 Oktober 2008, Jumaat jam 2.00 pagi.
Siang 30 Oktober 2008 kami menghabiskan tengok cd haji, dan siap2 barang dalam beg dan kemas rumah. Badan dah seram sejuk dah masa tu.
Lebih kurang pukul 4.00 petang bersama semua beg2, kami keluar dari rumah. First destination rumah baby sitter Fahim & Ziyad. Ambil mereka dan terus bertolak ke rumah adik aku di Bandar Tun Hussein Onn. Sebenarnya kami ke sana dahulu untuk menghantar parents aku. Selepas solat asar di sana kami bertolak untuk ke Serdang (rumah parents Anwar). Parents aku dan adik aku akan berjumpa kami di Serdang sebelum kami bertolak ke Kelana Jaya.

Sebelum berangkat Anwar teringat jam tangan tak ada. Rupa-rupanya tertinggal di rumah kami. Since Anwar perlukan jam tangan itu, kami pun berpatah balik ke Kajang Perdana. ..(cabaran dah bermula) Selepas ambil jam barulah bertolak ke Serdang. On the way ke Serdang berborak2 dengan Fahim & Ziyad. Basically apa yang mereka tahu kami nak ke Mekah nak buat Haji. Bolehlah macam itu. Fahim dah faham kami akan pergi lama. Ziyad? rasanya tak. Sempat juga kami berpesan pada Fahim agar jaga adik Ziyad baik2. Kalau Ziyad cari ummi tolong pujukkan. Last-last both of them tidur sampaila kat Serdang baru bangun...itupun mamai lagi

Kami sampai Serdang lebih kurang pukul 6 petang. Sampai sana...borak2 sikit...makan sehingga masuk Maghrib. Kami berkumpul satu family dan buat solat Maghrib berjemaah. Selepas solat baca doa/baca yasin etc sementara menunggu Isyak....Ketika ini kami menerima nasihat dan pesanan dari mak dan abah Anwar. Mereka juga inform supaya kami jangan risaukan sangat Fahim dan Ziyad, InsyAllah semua selamat. Ketika itu Fahim dah tidur balik. Ziyad pula main2 (rasa-rasanya dia tak tahu lagi kena tinggal). After Isyak aku dah rasa sakit kepala. Jadi makan panadol dan masuk bilik tidur.
Lebih kurang pukul 9.30 mlm parents dan adik aku datang bersama seorang sepupu aku.

Jam 10.30 malam azan dilaungkan oleh Anas (adik Anwar yang ketiga). Dan selepas itu terus bergerak. Fahim & Ziyad masa ini dah tidur dan diangkat terus masuk kereta. Aku berpisah dengan parents aku dan adik aku di Serdang sahaja since mereka tak akan ikut ke Kelana Jaya. Parents dan nenek Anwar serta adik2 ipar aku menghantar kami ke Kelana Jaya.
Sampai di Kelana Jaya, Fahim tak bangun2 tidur lagi diangakat dari kereta dan tidur atas Pak Ngah dia. Ziyad dah bangun.
Sewaktu menunggu Ziyad beberapa kali datang kat aku dan cakap "Ummi, nak susu ummi". Tapi Alhamdulillah dia tak banyak kerenah. Bawak jalan-jalan sekejap dia dah lupa pasal susu. Tapi kalau dia nampak aku jer mesti dia peluk. Agaknya masa tuh dia dah rasa akan ditinggalkan.

Mereka semua menunggu kami sehingga lebih kurang pukul 12.30 tengah malam...dan hari telah masuk ke hari Jumaat....2 jam setengah sebelum waktu mendaftar... kami tiada masalah ditinggalkan awal...dan niat kami sendiri memang inginkan begitu. Fahim masih tak bangun tidur dan kami tak kejutkan dia. Ziyad juga tiada masalah tinggalkan kami. Didukung neneknya dia hanya lambaikan tangan dan cakap bye bye.

Selepas itu tinggallah kami berdua di Kelana Jaya menghitung masa untuk pendaftaran dan seterusnya memulakan perjalanan haji kami....

2 comments:

Ummu Auni said...

wah jie...dah ada blog sendiri
aku terasa inspired baca cerita kau ni
sambunglah lagi

JiJie said...

aini aku belum siap lagila...masih dlm process ini..tak announce kat saper2 lagi kewujudan blog ini. camner kau boleh tahu ?...anyway cerita aku masih panjang...entry2 yang dah ada ni pun mungkin akan ada tambahan / edit lagi