Thursday, January 15, 2009

Kisah Haji 14

Ziarah luar

Hari ketiga kami di Madinah kumpulan KT02 dijadualkan untuk ziarah luar. Antara tempat yang akan kami lawati ialah Masjid Quba', Masjid Qiblatain, Jabal Uhud, Masjid Tujuh dan kebun kurma.

Pukul 7.00 pagi kami berkumpul di lobi hotel dan menaiki bas. Bas kami diiringi oleh Muiz, student Malaysia di Madinah untuk membantu kami sepanjang ziarah. Sepanjang perjalanan juga beliau akan menerangkan setiap tempat yang kami lawati dan kisah2 yang berkaitan dengannya. Kami beruntung mendapat Muiz. Beliau memang seorang pencerita yang baik dan setiap kata2nya menyentuh hati.

Destinasi pertama kami ialah masjid Quba'. Masjid pertama yang dibina oleh kaum muslimin. Kami diberi masa 15 minit di sini untuk solat dan urusan2 yang lain. Dari masjid Quba' kami ke masjid Qiblatain pula. Dimasjid inilah Rasulullah telah mengubah arah kiblat dari Msjidil Aqsa ke Baitullah setelah menerima perintah dari Allah.
Selepas itu bas kami bergerak pula ke Jabal Uhud. tempat berlangsungnya perang uhud iaitu peperangan kedua selepas perang badar diantara kaum muslimin dan kaum quraisy. Ketika perjalanan ke situ Muiz bercerita tentang peristiwa ketika peperangan tersebut. Antara lain beliau menceritakan berkenaan kisah kesyahidan sahabat iaitu Mus'ab in Umair dan Saidina Hamzah. Ketika ini air mata mengalir tanpa disedari. Sedih mendengarkan kisah mereka berjuang mempertahankan Islam sehingga syahid. Mengingati diri sendiri betapa lemah dan kerdilnya kita dibandingkan dengan mereka.

Dari situ kami bergerak pula ke Masjid Tujuh. Masjid tujuh ini ada kaitan dengan perang khandaq atau juga dikenali sebagai perang ahzab. Ketika perang inilah kaum muslimin di Madinah menghadapi cabaran yang sangat hebat. Mereka bukan sahaja berdepan dengan kaum musyrikin tetapi juga dengan kaum yahudi yang belot....memang sudah termaktub bangsa yahudi adalah bangsa yang tidak boleh dipercayai.

Selepas masjid Tujuh destinasi kami seterusnya ialah kebun kurma. Di sini ramai jemaah mengambil peluang membeli kurma, kismis, coklat dan segala macam buah di sana. Aku dan Anwar....kami hanya melihat2 sahaja...tetapi tiada apa yang kami beli disana. Kenapa?...kerana kami langsung tiada perasaan untuk membeli barang....boleh dikatakan dalam bas hanya kami berdua sahaja yang balik dengan tangan kosong.

Apa yang menariknya sepanjang ziarah luar ini ialah kedatangan penjual2 ubat yang menaiki setiap bas. Aku ada perasan seorang penjual ini yang menaiki bas kami....di masjid Quba' dia menaiki bas kami menjual hati unta....ketika di kebun kurma....dia juga muncul kembali...kali ini menjual ubat mandul!

1 comment:

Ummu Auni said...

jie, aku pun terjumpa blog ko ni secara tak dijangka. aku kan suka google cari benda lah apalah, sekali key in benda lain, terjumpa blog kau ni