Monday, April 19, 2010

Modem, saya dan....

Modem kami rosak lagi. Jadi blog ini beberapa hari sepi. Banyak yang hendak dituliskan tapi malam ini saya summarizekan saja perkembangan terbaru 3 hero saya dalam beberapa hari ini.

Munif sudah boleh merangkak pada usia 7 setengah bulan. Malam sebelum itu Munif demam sehingga esok paginya. Saya bercuti untuk menjaga Munif di rumah. Tengah hari demam Munif sudah hilang dan Munif mula merangkak. Kiranya Munif tak lama mengengsot. Sekarang ini dia sudah mencuba-cuba untuk duduk pula. Memanjat juga dia dah pandai. Tapi bila hendak turun dia masih belum expert.

Ziyad masih obses dengan Doranya. Sanggup tidur lambat dan tidak keluar ke mana-mana semata-mata kerana Dora. Ziyad tidak berapa minat membaca tapi kalau buku Dora dia tiada masalah. Ralit dia membelek buku Dora dan mulutnya juga bising membaca dan menyebut apa-apa yang dia faham serta mereka apa2 yang dirasanya sesuai. Ada kalanya bosan juga kami berdua kerana melayan Ziyad dengan Doranya. Tapi kalau dibandingkan dengan cerita Ultraman dan Power Rangers saya lebih rela Ziyad asyik dengan Dora.

Dengan Fahim pula, ada rutin baru. Setiap malam sebelum tidur saya perlu membaca bersama-sama. Fahim dengan buku ceritanya dan saya dengan buku saya. Sebenarnya saya yang mulakan rutin ini. Sebabnya sebelum tidur Fahim sentiasa minta bedtime story. kalau dengan Anwar memang ada bedtime story tapi dengan saya...hehe...mesti saya ngelat. Kalau Anwar ada sahaja cerita ciptaannya tapi saya, cerita2 biasa saja yang saya ceritakan. Oleh itu untuk mengelak dari bercerita saya ajak Fahim membaca bersama-sama. Dia suka dan saya juga boleh mengambil kesempatan membaca buku-buku saya yang tidak sempat dibaca. Ada masanya saya pula yang tertidur mendengar Fahim membaca...dah terbalik pulak.
Sekarang ini saya sedang mengadap cerita Dora....

4 comments:

Ummu Auni said...

saya selalu tertidur sebelum anak saya, macam mana tu :P

JiJie said...

samalah kita aini...

ieka said...

jie start baca buku kat anak umur berapa yer? terasa ziyad ni kelakar la plak.. haha

JiJie said...

Ieka..Ziyad mmg lain sikit...kadang2 nak marah pun tak jadi
saya start dari dia org kecik lagi masa belum umur 1 tahun...tapi tgk kerajinan gak kadang2 lama tinggal...hehe