Friday, April 2, 2010

Tanggungjawab ibu bapa

Dalam posting sebelum ini saya ada menulis mengenai usrah yang saya hadiri. Sebetulnya saya memang tidak dapat memberikan perhatian dengan pengisian yang diberikan. Sikit2 jer yang masuk lantaran fokus saya banyak kepada ketiga-tiga hero saya.

Kata Anwar, ustaz banyak menekankan berkenaan tanggungjawab ibu bapa dalam pendidikan anak-anak. Kata ustaz, dari kecil anak-anak kita perlu didedahkan dengan bacaan al-quran. Mereka juga perlu didedahkan dengan nabi kita, Muhammad SAW, sejarah hidup beliau. Sentiasa membiasakan anak-anak kita dengan majlis ilmu dan sebagainya. Kata ustaz lagi, antara ibu dan ayah, biasanya yang penyabar adalah ibu (rasanya tak terpakai untuk saya kot...hehe). Ayah lebih formal, dan kata-kata ayah sepatutnya menjadi penentu.


Bukankah ada hadis yang berbunyi, 'Setiap anak dilahirkan secara fitrah, kedua-dua ibu bapanya yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi'. Menunjukkan betapa besarnya tanggungjawab dan peranan ibu bapa dalam membentuk anak-anak.


Dalam konteks kami sekeluarga, rasanya banyak perkara lagi yang perlu dibaiki.

No comments: