Monday, April 26, 2010

Single pun best

Ops...jangan salah faham dengan tajuk di atas.

Single yang saya maksudkan ialah simple pump. Pump untuk mengeluarkan susu buat minuman Munif...hehe

First pump yang saya guna ialah Avent manual. Avent saya guna masa Fahim. Tapi tak lama...sebab saya malas dan masa itu cepat putus asa. Lagi pula dengan pump manual, memang meletihkan. Sekarang ini Avent saya sudah selamat saya hadiahkan pada orang lain.

Semasa Ziyad saya memang bertekad untuk menyusu eksklusif selama boleh. Dan saya dapat consistent sehingga Ziyad berusia 1 tahun 6 bulan. Time Ziyad saya guna dua jenis pump. Kedua2nya single tapi bukan lagi manual. Saya guna Medela Mini-E dan selepas itu saya guna Medela Swing. Walaupun single tapi saya tak ada masalah yang besar kecuali tube yang sentiasa dimasuki susu terutama waktu susu tengah melimpah ruah. Apa-apapun Medela Swing memang banyak berbakti pada saya.

Sekarang dengan Munif saya upgrade lagi pump saya kepada Ameda. Dari single pump upgrade ke double pump. Sangat mudah dan cepat. Tapi lately Ameda saya seperti ada masalah. Jadi seolah-olah macam single pump pula. Baru2 ini saya keluarkan kembali Swing saya. Seronok pula pakai single pump. Sebabnya dengan single pump tangan saya free untuk buat kerja lain seperti mengadap komputer, membaca buku etc. Tambahan lagi kalau guna Swing saya akan pakai bateri jadi saya boleh mobile ketika pumping. Kalau terdesak dalam kereta pun saya boleh pump dengan menggunakan Swing + bateri.

Tapi apa-apapun Ameda saya perlu dibaiki juga. Best macam mana pun guna single pump, pada saya double pump lebih menjimatkan masa.

No comments: