Wednesday, June 9, 2010

Cartime Story 1

Ada ke istilah cartime story ek?
Tapi since cerita ini diceritakan waktu dalam kereta saya tetap nak letak tajuk cartime story.
Ada 3 cerita semuanya. Ini kisah pertama. Anwar yang ceritakan pada saya. Mana dia dapat cerita ini saya kurang pasti. Yang pasti dari pembacaan di mana2. Chicken Soup? Mungkin kot.

Cerita ini saya beri nama Minum Air Garam. Tajuk sebenar tidak diketahui.

Kisah bermula begini...
Ada seorang pemuda yang sangat pemalu. Pemuda ini amat menyukai seorang gadis. Tapi memandangkan dia seorang yang teramat pemalu, dia tidak dapat meluahkan perasaannya.

Suatu hari, pemuda ini mengajak si gadis pergi makan2 dan minum di sebuah kedai. Ketika pelayan kedai bertanya pada pemuda ini minuman yang hendak diorder, pemuda itu terjawab air garam (air + garam). Sebenarnya bukanlah pemuda ini suka minum air garam, tapi dek kerana malu dan segan dengan si gadis tersebut, dia tersasul dan lantas terorder air garam.

Si gadis tergelak apabila mendengar minuman yang diorder oleh pemuda tersebut. Pemuda itu pula memberitahu si gadis tersebut bahawa dia memang gemarkan air garam. Dan dari detik itulah hubungan mereka mula menjadi rapat dan akhirnya mereka berkahwin.

Selepas berkahwin, si isteri sentiasa menghidangkan air garam kepada suaminya kerana menyangka itulah minuman kegemaran suaminya. Air itu pula diminum habis oleh si suami dengan senyuman.

Masa berlalu, pemuda itu akhirnya meninggal dunia. Dia ada meninggalkan surat untuk isterinya. Dalam surat itu, dia memberitahu isterinya bahawa dia sebenarnya tidak gemarkan air garam. Tapi dia tersilap sebut ketika first dating mereka akibat terlampau nervous /malu . Tapi kerana air garam itulah hubungan mereka mula mesra sehinggalah mereka berkahwin. Oleh itu dia tidak kisah walaupun terpaksa minum air garam hampir setiap hari sepanjang perkahwinan mereka, kerana dia amat bahagia hidup bersama dengan isteri dan anak2 nya.

Itulah ceritanya.
Moral of the story: Anwar terlupa.
Jadi inilah moral of the story ciptaan saya:

1) Kena berterus terang
2) Kalau dah suka…apa2 pun boleh terima...:)

No comments: