Thursday, June 24, 2010

Mari berkawan

Cara budak2 mula berkawan sungguh mudah.

Pergi mana-mana tak kisahlah samada rumah orang / shopping kompleks dan lain2 tempat, budak2 itu hanya perlu bersilat/karate sikit2, berlari pusing keliling tempat itu (walaupun dalam ruang lingkup yang kecil), lepas itu jumpalah kawan baru. Sama2 bersilat, sama2 berlari. Ibu bapa jadi pemerhati.

Cara lain lagi...bawak jer mainan ketika keluar berjalan...apa2 mainana pun jadi contohnya patung ultraman, power rangers. Lepas itu adalah kawan baru yang bertanya nanti..."eh, tu ultraman taro lah." Boleh juga ultraman kosmo/max/gaia/dyna/tiga dan pelbagai nama ultraman lagi. Selepas itu perbualan mereka akan bersambung berkenaan mainan di tangan.

Cara seterusnya...pakai baju watak kartun2 yang popular...upin ipin ker, ultramana ke, power rangers ke. Nanti adalah kawan baru yang menegur baju. "Eh...baju ultraman la." Si pemakai baju pun akan menunjukkan bajunya pada kawan baru yang bertanya. Dari situ...akan bermulalah perbualan kawan baru.
Mudah kan?

Cara seperti ini boleh juga dipraktikkan pada orang dewasa. Mudah saja. Mainan dan baju boleh digantikan dengan pelbagai barangan orang dewasa seperti beg tangan, baju, tudung, kasut, rantai, gelang, cincin bla blabla..

Contoh perbualan pembuka bicara, "eh..cantiklah tudung ini. beli kat mana?"

Hehe

No comments: