Thursday, January 29, 2009

Kisah Haji 15

Seorang makcik dan sepasang kasut...



Selepas beberapa hari di Madinah kami telah membiasakan diri dengan rutin seharian. Peristiwa ini berlaku kalau tidak silap ketika hari ketiga kami di Madinah. Seperti biasa pagi selepas Subuh, aku dan Anwar akan menunggu dhuha sebelum sarapan pagi. Jadi pada hari itu seperti biasa aku duduk di masjid selepas Subuh dan menunggu solat dhuha dengan membaca al-quran. Ketika itu masjid sudah lengang dan tidak ramai jemaah yang ada. Petugas masjid juga sudah mula menjalankan tugas mereka membersihkan masjid.



Aku duduk berseorangan membaca al-quran ketika tiba2 seorang makcik menegur aku. Beliau jemaah Malaysia...berusia dalam lingkungan 50 - 60 tahun. Beliau bertanya arah ke toilet. Dan aku memaklumkan sahaja kepada makcik itu arah dan pintu mana yang patut beliau pergi untuk ke toilet. Selepas itu makcik itu bertanya samada aku ingin ke Raudhah pada pagi ini. Terus aku menjawab tidak. Lagipun aku memang tidak terfikir untuk ke sana pagi itu ditambah lagi aku sudah berjanji dengan Anwar untuk berjumpa sebaik sahaja selepas selesai solat dhuha. Makcik itu memberitahu aku dia sudah ke Raudhah kali pertama waktu dibawa ustazah untuk ziarah dalam dan sekarang beliau teringin untuk pergi kali kedua....beliau juga memaklumkan aku beliau berdoa sepenuh hati agar dipermudahkan untuk ke Raudhah kali ini walaupun berseorangan. Aku dapat merasakan begitu kuat hasrat hatinya untuk ke Raudhah.



Aku pada masa itu aku tidak ada reaksi apa2...dan membiarkan sahaja makcik itu berlalu mencari kasut beliau. Tidak lama aku perasan makcik itu masih merayau2 di masjid dan meninjau2 tempat2 kasut yang berdekatan kami. Aku dapat rasakan ada sesuatu yang tidak kena berlaku lantas bertanyakan makcik itu jika aku boleh membantu.Rupa2nya makcik tidak jumpa kasutnya. Puas kami berdua mencari tapi tetap tidak bertemu.


Akhirnya aku menawarkan makcik menggunakan kasut aku ke tandas. Beliau bersetuju dan kami sama2 keluar dari masjid. Aku menunjukkan arah toilet kepada makcik dan memberitahu beliau bahawa aku akan menunggu di pintu ini. Ketika menunggu itulah terdetik dalam hati aku untuk membantu membawa makcik ke Raudhah. Lagipun aku tak pasti samada beliau masih ingat pintu masuk untuk jemaah wanita ke Raudah. Waktu itu lebih kurang 30 minit lagi sebelum masa aku berjanji untuk berjumpa Anwar. Aku berdoa agar dipermudahkan. Waktu itu aku sendiri dapat merasakan hasrat hati yang amat kuat untuk ke Raudhah sedangkan sebelum itu tidak terlintas untuk aku pergi ke sana lagi pada pagi itu.



Sebaik sahaja makcik kembali aku memberitahu agar beliau memakai kasut aku dan aku akan bawa beliau ke Raudhah. Tapi makcik rupanya masih tidak puas hati. Dia meminta aku menunggu sebentar dan beliau masuk kembali ke masjid untuk mencari kasutnya. Tidak lama kemudian beliau muncul dengan kasut di tangan....kehendak Allah...dalam masa yang sekejap itu makcik bertemu dengan kasutnya sedangkan sebelum ini kami berdua mencari tidak juga bertemu.


Kami berdua berjalan ke arah pintu untuk jemaah wanita masuk ke Raudhah. Aku sempat berkenalan dengan beliau tapi aku tak terlintas untuk bertanya nama beliau. Yang aku tahu beliau seorang guru agama di Kedah dan ini merupakan kali kedua beliau menunaikan haji. Apabila sampai kami terus mengikut laluan yang ada. Rupanya kami sampai tepat ketika pintu masuk baru dibuka. Waktu itu ramai jemaah yang menyerbu ke pintu masuk...kebanyakannya jemaah dari India, Pakistan dan Sri Langka. Kami masuk dalam kelompok mereka. Waktu itu aku merasakan tolak menolak berlaku. Risau juga memandangkan secara fizikal kami berdua agak lemah dibandingkan mereka. Tapi aku ingat waktu itu makcik memegang kemas tangan aku dan kami dapat masuk tanpa masalah...alhamdulillah.



Terus sahaja kami berjalan mengikut jemaah yang lain ke Raudhah ....memandangkan kami first group jadi kami tidak perlu berhenti di banyak tempat seperti sebelum ini. Perjalanan kami terus sahaja sehinggalah sampai di kawasan belakang Raudhah. Di sini kami diminta duduk dan menunggu sehingga Raudhah dibuka untuk jemaah wanita. Aku meletak kasut kami berdua di sini dan berpesan pada makcik andaikata kami tidak berjumpa selepas ini untuk mencari kasutnya di situ. Tidak lama menunggu petugas membenarkan kami masuk (kami first group jemaah wanita hari itu).......sebelum ke depan aku bersalam dan berpeluk dengan makcik itu...aku masih ingat kata2nya mengucapkan terima kasih pada aku ...kuat pelukannya sebelum dilepaskan dan kami terus menuju destinasi kami ...Raudhah.



Waktu itu masa lebih kurang 5 minit lagi untuk aku berjumpa dengan Anwar. Jadi aku solat di sana , berdoa dan terus melangkah keluar. Tetapi aku lupa untuk mengambil kasut di belakang dan aku keluar menuju laluan yang diperuntukkan untuk keluar. Sebenarnya jalan itu jalan yang betul tapi memandangkan kasut aku di arah lain dan laluan keluar ditutup aku tiada cara untuk mengambil kasut aku. Oleh itu apa yang aku buat aku hanya mengikut sahaja laluan keluar itu sehinggalah sampai di tempat kami masuk. Dan aku masuk kembali ke arah jalan ke Raudhah kali ini untuk mengambil kasut.


Seingat aku sepanjang perjalanan itu beberapa kali aku diberhentikan oleh petugas kerana waktu itu jemaah sudah ramai dan petugas telah membuat beberapa perhentian untuk jemaah. Aku sepatutnya mengikut arahan mereka dan duduk di perhentian2 yang di arahkan. Tetapi memandangkan aku sudah lewat dan aku tidak mahu Anwar menunggu2 aku di luar masjid oleh itu apabila petugas masjid minta aku berhenti aku terus memberitahu pada mereka...."i want to take my shoes. Pray already at Raudhah".....inilah statement yang aku ulang setiap kali ditahan....dan Alhamdulillah perjalanan aku juga mudah...mereka membenarkan aku untuk ke depan tanpa perlu berhenti seperti jemaah lain.


Aku tiba di tempat kasut dan mengambil kasut aku. Kasut makcik masih di situ. Raudhah hanya beberapa langkah sahaja...tapi aku tidak ke Raudhah...tambahan pula aku maklumkan pada petugas2 yang menahan aku bahawa aku hanya mahu mengambil kasut...aku tidak mahu menghilangkan kepercayaan mereka walaupun mereka mungkin tidak tahu...dan aku tidak mahu menipu dan memungkiri janji

oleh itu walaupun peluang untuk ke Raudhah ada di depan mata ketika itu aku hanya terus melangkah ke arah laluan keluar.



Aku berjumpa Anwar lebih kurang 15 minit selepas itu.....



Beberapa perkara yang aku pelajari:

1) Allah permudahkan kami ke Raudhah mungkin kerana berkat doa makcik

2) Allah bukakan hati aku untuk membantu makcik dan untuk ke Raudhah dengan peristiwa sepasang kasut

3) Allah mengingatkan aku pentingnya mengotakan janji dengan peristiwa sepasang kasut


SubhanaAllah....Perancangan Allah tiada siapa dapat menduga.



1 comment:

Hartini said...

seronoknya membaca ur hajj stories. as for me, awalnya memang berhajat nak tulis, siap ada buku nota sepanjang di sana... but when I came back, tak tau mcm mana nak bercerita tanpa ada perasaan riak. so, the stories hanya disimpul di dalam kenangan sahaja :-)