Thursday, January 21, 2010

Homework

Bila masuk 5 tahun ini, Fahim dah start ada homework. Biasanya kalau ada homework Fahim akan siapkan awal-awal di rumah penjaganya dan apabila waktu malam biasanya homework dah siap. Jadi saya malam-malam hanya check saja buku homework dan monitor progress buku reading English & Malay Fahim.

Tapi malam semalam, ketika kami semua dah tidur, tiba-tiba dengar bunyi Fahim teresak-esak. Dia menangis. Saya yang dalam keadaan mengantuk tanyalah kenapa dia menangis. Dia cakap kerja dia tak siap lagi, tapi tak ada orang nak teman dia buat kerja (lampu semua dah tutup). Saya pelik, rasanya bila tengok buku homework dia semua dah siap, apa lagi yang belum complete. Mulanya saya suruh dia tidur tambah pula saya sendiri pun dah mengantuk. Tapi sedu sedan dia makin kedengaran.
Akhirnya, melawan perasaan malas dan mengantuk, saya pun ajak dia turun ke bawah dan temankan dia buat kerja yang katanya belum siap.

Rupanya, kerja yang belum siap ialah colour gambar2 dalam buku homework. Rasa saya itu tak perlu pun sebab writing yang lain dah siap tapi pada dia itu penting. Dia tak sempat colour kat rumah penjaganya sebab pencil colour nya tertinggal di rumah kami. Agaknya sebelum tidur dia baru teringat itu yang start menangis. Kata Fahim, kena buat malam ini juga sebab esok teacher nak kutip buku homework.
Kata saya dalam hati :Tapi Fahim teacher tak marah pun kalau tak colour sebab Fahim dah siap homework writing yang teacher suruh buat.

Tak apalah...yang penting, dia senang hati ke tadika.

No comments: