Wednesday, January 20, 2010

Rutin

Saya pernah dan cuba adakan rutin untuk aktiviti saya sehari-hari.

Contoh rutin yang pernah saya ikut:
di zaman sekolah,
hari minggu selepas Subuh ialah masa ulang kaji bahasa Arab
sebelum tidur adalah masa untuk ulang kaji sejarah
waktu petang ialah masa membuat homework
selepas asar masa mengadap tv
rutin2 ini kekal sehingga tamat sekolah

Selepas itu tak banyak rutin yang saya setkan.

Tapi sekarang rutin penting dalam kehidupan saya sehari-hari. Kalau tidak banyak benda yang tak terbuat dan organize. Lagi pula masa yang ada untuk menguruskan aktiviti di rumah amat terhad terutamanya pada hari bekerja.
Biasanya kalau sesuatu perkara dah jadi rutin, diri tak akan rasa susah untuk melakukannya sebab dah biasa. Cuma ada kalanya kena flexible juga supaya tak terlalu stress untuk mengikut rutin sehari-hari terutama dalam keadaan yang tidak terjangka.

Emm..apa lagi rutin yang perlu saya tetapkan?

No comments: