Monday, January 25, 2010

Memberi salam

Biasanya bila kita menghantar surat (ada lagi ke orang tulis surat?), sms, email akan dimulakan dengan memberi salam. Dan salam yang ditulis pelbagai contohnya a'kum, askum, salam dan lain2 lagi.

Tapi bagaimana ye orang yang menerimanya nak membaca perkataan-perkataan tersebut. Sebagai contoh, kalau mulakan email dengan salam....orang yang menerima akan baca salam juga kah atau menjawab waalaikummussalam. Saya keliru. Dan kalau gunakan perkataan singkatan perkataan seperti a'kum dan askum, bagaimana nak dibaca? Dan macam mana pula nak menjawabnya. Sedangkan kalau memberi salam di alam realiti kita akan menyebut penuh...Assalamualaikum bukannya a'kum, askum dan lain-lain.

Oleh itu saya cuba dan terus mencuba untuk menulis dengan perkataan yang penuh iaitu Assalamualaikum. Sekurang-kurangnya saya dan penerima email dan sms saya tidak keliru dan makna sebenar dapat diterjemahkan.

Terfikir: Kalau dari sudut agama, apa hukum penggunaan singkatan2 perkatan seperti di atas?

Note: saya tulis berkenaan perkara ini kerana tadi ketika menghantar sms saya mulakan dengan menulis perkataan salam...sebab saya sendiri sudah terikut2. Jadi posting ini untuk peringatan saya.

No comments: