Thursday, May 27, 2010

Cikgu = Guru = Teacher

Hari guru telah berlalu. Baru2 ini Fahim ada cakap nak beli hadiah untuk teacher...tapi saya dan Anwar pula lupa. Kasihan Fahim.

Bercakap pasal cikgu, guru, teacher....antara guru yang paling saya ingat ialah guru kelas saya semasa di darjah tiga. Kenapa beliau?

Sebab beliau guru yang sangat prihatin tentang solat anak2 muridnya yang waktu itu baru berusia 9 tahun. Ketika itu, kami sekolah petang. Oleh itu waktu solat Asar adalah ketika waktu pembelajaran. Kalau ketika itu beliau yang mengajar, kami semua diwajibkan ke surau untuk solat. Kalau bukan waktu beliau dan di kala itu tiada guru yang mengajar, beliau akan mengetuk pintu kelas kami dan menyuruh kami semua ke surau untuk solat asar.

Kerana ketika itu sentiasa di'paksa' oleh beliau untuk solat, jadi kerajinan untuk solat datang dengan sendirinya tanpa disuruh-suruh.

Ketika di SHAMS pula, kami juga diwajibkan solat Zohor berjemaah di masjid sekolah. Selepas selesai solat, waktu pembelajaran akan disambung kembali. Tiba waktunya, semua student berderet-deret ke masjid dan mereka yang 'bercuti' akan ditempatkan di bilik khas. Kadang2 ada pengisian yang diberikan...ada masanya hanya dibiarkan dengan kerja sendiri.

Terima kasih kepada semua warga pendidik yang telah mendidik saya selama ini. Dan terima kaish juga untuk teacher2 Fahim yang banyak mengajar dan membantu Fahim.

No comments: