Wednesday, May 5, 2010

Hari ini dalam sejarah

Kisah yang saya bakal tulis ini bukan kisah hari ini. Tapi kisah yang berlaku 2 hari lepas. Cuma saya rasa macam tak menarik jika saya letak tajuk "2 hari lepas dalam sejarah".

Satu petang, waktu pulang dari kerja, saya dan Anwar singgah makan di restoran memandangkan rasanya masa masih awal. Lagi pula restoran itu sudah beberapa kali kami lihat dan memang kami bercadang untuk mencuba makanan di situ. Kena pula di waktu itu Anwar kelaparan kerana tidak sempat lunch dan saya pula teruja untuk mencuba makanan di situ.

Sampai seperti biasa ambil menu dan order makanan. Servisnya agak laju. Tidak lama menunggu makanan dihidangkan dan kami mulakan operasi makan. Makanan dah habis, tinggal air sahaja yang belum diminum. Ketika itu Anwar bertanya saya, "ada duit tak?"

Alamak!!

Saya memang terlupa untuk mengambil duit tapi saya tetap buka purse kot kot ada duit yang tersorok tapi kosong. Anwar membuka walletnya dan taraaa....kosong...duit tader.
Apa nak buat?
Anwar ke kereta cuba2 mencari jika ada duit di dalam kereta. Tapi malangnya harapan kami berkecai. Pelan lain perlu dibuat. Tapi kami tetap maintain muka selamba.

Jadi pelan seterusnya....saya tunggu di restoran...Anwar bawa kereta mencari tempat yang boleh dikeluarkan duit. Nasib baiklah kami biasa di situ jadi Anwar tahu ke mana arah yang perlu dituju. Dan saya dengan selambanya lepak2 di restoran sambil menikmati minuman saya. Sambil2 itu bercakap di handphone supaya tak gabra sangat.

Akhirnya...Anwar kembali dengan duit. Lama juga dia pergi. Saya pun sudah naik cuak. Tapi untuk maintain selamba, saya minta Anwar tak rushing sangat untuk membayar...minta dia duduk dan minum dahulu. Beberapa ketika kemudian baru kami membayar makanan kami dan berundur dari situ.

Dalam kereta tergelak sendiri...isk..iskk...

2 comments:

SMM said...

hehe lucu ;)
kalau ATM rosak ke, alamat kena peri belakang cuci pinggan hehe (gurau je..)

JiJie said...

so moral of the sotry..bila nak makan kedai...buka dompet dulu