Wednesday, May 12, 2010

Kalah dengan emosi

Saya tidak boleh imagine bagaimana rasanya bertanding di satu pertandingan yang besar dengan tekanan besar tergalas di bahu.

Susah untuk mengawal emosi dalam keadaan tertekan. Kecoh bilamana Malaysia tewas dengan Jepun dalam pertandingan Piala Thomas. Ditambah pula dengan gelagat penonton yang gagal mengawal emosi mereka hingga menunjukkan isyarat yang tak senonoh dan begitu juga apabila salah seorang pemain juga gagal mengawal emosi.

Tiada salahnya menunjukkan emosi. Malah pada saya emosi penting dalam kehidupan seharian. Tapi kalau asyik tunjuk emosi yang negatif rasanya tension hidup kita. Ops..saya juga ada masanya terkeluar emosi yang negatif. Terutama bila dalam keadaan stress, tertekan dan sebagainya. Tapi biasanya bila terkeluar emosi negatif...biasanya selepas itu pasti akan rasa menyesal dan bersalah.

Contoh...apabila memarahi anak. Selepas itu pasti saya akan menyesal dan bersalah. Dan terfikir-fikir kenapa saya tak boleh cakap elok2 dan guna pendekatan yang lagi bijak. Dari segi itu ternyata saya gagal mengawal emosi saya. Sudahnya orang sekeliling menjadi mangsa.

Apa-apapun kalah dengan Jepun...memang memalukan.

No comments: