Friday, May 14, 2010

Satu panggilan menganggu emosi

Kebetulan pula...pagi tadi saya kalah dengan emosi (ter'mengamuk' sekejap di office) dan malam ini Msia kalah dengan China di semifinal piala Thomas (tiada kaitan antara saya dengan piala Thomas cuma persamaanya hanyalah pada perkataan KALAH).

Tadi petang kebetulan terdengar perbincangan di radio. Saya tak pasti tajuk spesifik perbincangan tapi rasanya berkenaan keluarga. Saya tertarik dengan satu pertanyaan / meminta nasihat / panggilan telefon dari seorang pemanggil. Katanya isterinya sekarang mengandung tapi berbanding sewaktu mengandung anak pertama, untuk kali ini isterinya agak 'malas', selalu tertidur dan sebagainya. Beliau risau akan effect 'kemalasan' isterinya ini pada anak di dalam kandungan.

Panggilan ini membuatkan saya membebel seketika. Anwar menjadi pendengar setia. Sebabnya, wanita mengandung ada pelbagai senario. Penat, mengantuk, malas dan tertidur pada saya adalah perkara yang rata-rata dialami oleh wanita mengandung cuma mungkin tahapnya berbeza-beza. Dan sebagai seorang suami sudah pastilah beliau perlu memahami keadaan isterinya dan cuba membantu sedaya upaya.

Contoh...mungkin ada kalanya isteri tidak mampu membaca Quran sekerap yang boleh. Waktu inilah suami boleh tolong membacakan Quran untuk isteri agar anak di dalam kandungan dan isterinya dapat sama-sama mendengar dan mendapat manfaat. Bukankah ini akan menjadi pengalaman berharga untuk seorang suami dalam proses pertumbuhan anaknya.

Mungkin saya tidak betul2 memahami maksud pemanggil berkenaan dan saya juga tidak boleh menuduh pemanggil itu berdasarkan panggilan itu sahaja. Saya hanya bercakap secara general dan harapan saya 'kemalasan' isterinya itu tidak akan menganggu hubungan mereka.

Habis saya membebel...Anwar tersenyum....heheh

2 comments:

SMM said...

kadang-kadang usia pun jadi faktor. mungkin masa mengandung anak pertama usia masih 20-an, masih kuat. bila dah masuk 30-an.. mungkin, lain, cepat penat dsb.. jgnlah kata 'malas' huhu..

JiJie said...

betul tuh...yg saya geram tuh sebab dia sebut perkataan malas...