Monday, May 10, 2010

Money, money, money

Dalam paper hari ini ada tajuk, "Lelaki Muda Boros".

Menurut statistik punca golongan tersebut tidak mampu membayar balik pinjaman adalah disebabkan kegagalan merancang kewangan sejak mula bekerja dan perbelanjaan perubatan yang tinggi. Sebab ketiga terbesar ialah penggunaan kad kredit di luar kawalan.

Pelik kan...biasanya yang sinonim dengan bab2 belanja duit biasanya perempuan tapi statistik menunjukkan sebaliknya.

Untuk perbelanjaan perubatan saya tak mahu komen lebih. Tapi kegagalan merancang kewangan dan penggunaan kad kredit yang melampau...rasa saya memang perkara yang biasa berlaku. Bila mula bekerja dan merasa pegang duit sendiri kadang2 ada orang leka hingga berbelanja sesuka hati tanpa memikirkan samada perbelanjaan itu merupakan keperluan atau keinginan. Keadaan lagi teruk bila mana hutang untuk bulan tersebut terpaksa dicarry forward ke bulan2 seterusnya.

Kalau saya...ada masanya saya juga terikut dengan keinginan untuk 'meghabiskan duit'. Tapi semua perasaan itu memang perlu dikawal untuk mengelakkan perbelanjaan diluar kawalan.

Jadi apa-apapun kesemuanya berbalik pada diri. Kalau mampu..berbelanjalah sesuka hati tiada masalah...tapi kalau dah hutang keliling pinggang perlu sedaya mungkin untuk berbalik ke pangkal jalan.

Saya rasa saya bukan seorang yang shopaholic...tapi saya suka baca buku Shopaholic Series. Best!!

2 comments:

Ummu Auni Afif said...

memang ye. aku setuju dengan artikel tu. ramai lelaki yang hutang keliling pinggang, dan naik lemak sebab bini pun kerja. jadi dia fikir tak perlulah bagi duit kat bini. bini boleh berjimat cermat. terkadang duit dapur pun tak pernah bagi.

lepas tu ramai laki ego, dia rasa superior dari isteri. tapi dia lupa bini sama2 kerja dan tanggung macam2. ini bagi aku salah juga. buku agama berlambak tentang isteri solehah, mcm susah je nak sampi maqam isteti solehah, kalau lelaki?? byk ke buku tulis nak jadi suami soleh?

fikir nak kawin, nak seks, tapi tanggungjawab tanak bahagi sama rata. terlupa pada ayat quran "yang setiap dari kamu adalan pemimpin" juga "selamatkan diri kamu & ahli keluarga kamu dari api neraka"

najibah said...

uishh...panjang lebar komen kau...tapi betulla..setiap kita ada tanggungjawab masing2 untuk diri, family etc