Friday, January 8, 2010

Kisah SHAMS 3

Masih lagi dalam nostalgia zaman sekolah. Ini kisah pencetus kesedaran ketika Tingkatan 2 di SHAMS.

Di SHAMS, Bahasa Arab merupakan subjek tambahan yang perlu diambil. Oleh itu sekiranya di sekolah lain PMR hanya ada 8 subjek, kami pula ada 9 subjek. Dari mula belajar sehinggalah saya masuk ke form 2, saya sangat tidak meminati subjek ini. Tak minat satu hal, setiap kali exam atau test, result C & D adalah perkara biasa. Malas!! Hingga ada ketikanya saya minta tolong ayah untuk siapkan homework bahasa Arab.

Di tingkatan 2 saya di kelas 2 Ummu Salamah, masih all girls. Perasaan tidak minat dan malas belajar Bahasa Arab masih berterusan hinggalah satu kejadian yang saya tak akan lupa sampai ke hari ini. Agaknya ustazah dah fed up dengan result kebanyakan kami yang tak pernah mendapat even B akhirnya selepas satu ujian bahasa Arab, ustazah mula bertegas. Sesiapa yang dapat result D dan ke bawah kena denda bawa kerusi keliling bangunan sekolah. Dan nasib tidak menyebelahi saya, ketika itu result saya D. Maka saya terpilih di kalangan mereka yang bertuah itu untuk membawa kerusi keliling bangunan sekolah ketika sesi pembelajaran masih berjalan. Malunya tak terkata apabila student kelas2 lain melihat kami membawa kerusi. Kena gelak lagi. Mujurla ramai juga yang kena denda oleh itu malu kami dikongsi bersama.

Selepas kejadian itulah saya mula sedar. Saya tidak boleh berterusan seperti itu. Takkanlah saya nak melihat result PMR saya 8A 1C atau 8A 1D atau lagi teruk 8A 1E. Akhirnya saya bersama beberapa rakan memilih untuk mengambil tuisyen bahasa Arab. Dan saya sendiri tidak berhenti setakat itu. Setiap hari minggu selepas Subuh saya akan peruntukkan masa mengulangkaji subjek bahasa Arab. Saya menghafal, membuat latihan dan usaha ini berkekalan sehinggalah saya form 5.

Kejadian itu menyedarkan saya sedar usaha perlu digabungkan dengan tawakal. Akhirnya saya dapat memperbaiki result bahasa Arab saya sedikit demi sedikit dan alhamdulillah result PMR dan SPM saya tidak nampak 'cacat'.

Sebenarnya dari form 1 lagi apabila melihat result bahasa Arab saya yang sentiasa teruk, saya telah bertekad untuk keluar dari SHAMS selepas form 1. Saya ingin ke MRSM atau sekolah lain yang tidak ada bahasa Arab.
Tapi saya kekal di SHAMS dan bahasa Arab sehingga form 5 kerana saya tersedar dan disedarkan ketika di tingkatan 2.

3 comments:

alizarin said...

tuisyen rupanya hahaha

jie said...

yer la takkan nak remain dpt E jer..hehe, tapi tuisyen takat form 3 jerla

yus said...

jibah...hehe

saya masih ingat lagi yg kena denda tu....haha....pakat kena semua....