Tuesday, January 26, 2010

Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT)

Saya pada mulanya tidaklah berminat sangat berkenaan SBT ini. Tapi since Anwar beritahu (banyak kali pulak tuh) sekolah dia salah sebuah sekolah yang terpilih sebagai SBT dan dengar radio tadi pun ada cakap pasal SBT tiba-tiba saya terjebak untuk ambil tahu pasal SBT ini.

Jadi saya pun buatlah research sikit. SBT lebih kurang seperti memberi lebih kebebasan kepada sekolah yang terpilih dari segi kewangan, kurikulum, pengajaran dan kakitangan sekolah sendiri. Sehinggakan waktu persekolah juga boleh disesuaikan dan akan ada juga kemungkinan pelajar yang cemerlang boleh menghabiskan persekolahan lebih awal dari yang ditetapkan.
Pasti apabila terpilih dalam golongan SBT tentunya bantuan kewangan yang lebih akan disalurkan kepada sekolah-sekolah ini.
Setakat ini 20 sekolah telah dipilih sebagai SBT. Kemungkinan akan bertambah dari tahun ke tahun dan sekolah2 lain juga boleh bersaing untuk merebut tahap SBT ini.

Itu yang saya tahu serba sedikit pasal SBT. Menarik juga jadi lepas ini kena tengok perlaksanaannya pula. Harap2 dalam kesibukan mengejar prestij sekolah2 lain tidak dilupakan. Lagi pula kalau ikutkan senarai sekolah yang terpilih merupakan sekolah2 yang sedia hebat.

Bagaimana pula agaknya dengan sekolah2 yang 'tidak hebat' dan tiada prestij nanti?

Saya: Moga anak2 saya mencapai tahap berprestij dunia dan akhirat..insyaAllah

2 comments:

Ummu Auni said...

hmph, MRSM tak ada pun?

najibah said...

haah...majoriti SBP..sekolah harian biasa pun sikit jer.