Thursday, October 8, 2009

Kisah Haji 20

Berbeza dengan Madinah suasana di Makkah agak ‘sibuk’ . Rutin kami di Makkah dimulakan dengan Qiamullail di Masjidil Haram dalam lebih kurang jam 3.00 pagi dan solat Subuh di sana. Dalam pukul 7.00 – 7.30 pagi kami berdua akan berjumpa kembali dan mencari makanan untuk breakfast. Kami biasanya makan bersama di hotel. Selepas kembali ke bilik untuk berehat , mandi, membasuh baju dll kami akan berangkat kembali ke Masjidil Haram lebih kurang 2 jam sebelum Zohor. Walaupun makanan tengah hari disediakan oleh pihak Muassasah tapi aku dan Anwar biasanya makan tgh hari di kedai-sekitar Masjidil Haram selepas Zohor kerana kami berdua setuju untuk tidak kembali ke hotel selepas Zohor. Makanan tengah hari kegemaran kami di sana ialah Nasi Mandi. Since di sana makanan untuk seorang lebih dari mengenyangkan kami berdua biasanya berkongsi makanan tengah hari yg dibeli. Itu pun sudah cukup membuatkan kami kenyang sehingga malam. Kami hanya balik ke hotel selepas Isyak oleh itu waktu siang kami sehingga Isyak dihabiskan di Masjidil Haram.

Walau bagaimanapun seminggu sebelum hari Wukuf, rutin kami ini berubah kerana jemaah yang makin ramai menyebabkan kebanyakan kedai makan sesak. Oleh itu kami mengambil keputusan untuk kembali ke hotel selepas Zohor untuk makan tgh hari yang disediakan. Selepas itu kembali semula ke Masjidil Haram untuk solat Asar, Maghrib dan Isyak.

Tempat perjumpaan aku dan Anwar juga tidak tetap. Biasanya kami akan berjumpa kembali di tempat kasut yang bernombor. Since kami berdua sahaja, oleh itu kami akan sentiasa berubah tempat sepanjang kami di Masjidil Haram. Oleh itu rak yang menempatkan kasut kami akan menjadi tempat untuk kami berjumpa kembali.

Bila dikenang kembali rindunya menghabiskan masa di Masjidil Haram. Tiadak terasa langsung masa berlalu sehingga Isyak. Antara waktu solat dihabiskan dengan membaca Quran, menunaikan solat2 sunat dan juga berkenalan dengan jemaah haji dari Malaysia dan juga negara lain. Terasa kuatnya ikatan silaturrahim di sana. Bahasa bukan penghalang untuk berbual. Senyuman juga sudah cukup untuk merapatkan ukhwah sesama jemaah.

Alhamdulillah selama kami di bumi Makkah, kami berdua diberikan olehNya kesihatan yang baik. Walaupun construction di sana sini dan keadaan agak berdebu dan berhabuk ditambah pula dengan jarak hotel dan masjid yang agak jauh, kami diberi kekuatan untuk menjalankan ibadat di sana. Malah jika difikir2kan, perjalanan setiap hari kami ke masjid menjadi seperti satu bentuk exercise kepada kami. Berpadanan dengan jumlah makanan yang kami ambil disana. Disamping itu perjalanan kami setiap hari pergi dan balik dari masjid memberi peluang untuk aku dan Anwar berdua. Kalau di Malaysia, dengan dua hero yg lasak, masa untuk kami berdua memang sangat terhad.

No comments: