Friday, October 30, 2009

Kisah Haji 30

Makkah

KT kami dijadualkan pulang ke Malaysia 2 hari selepas kembali dari Mina. Oleh itu kami mempunyai 2 hari untuk melakukan tawaf dan sa'ie sekiranya kami melakukan nafar thani. Aku dan Anwar memang sedari awal membuat keputusan untuk melakukan nafar thani tetapi tawaf dan sa'ie kami putuskan untuk lakukan selepas lontaran 10 Zulhijah. Ini untuk mengelakkan kami kelam kabut apabila pulang ke Makkah nanti.

Oleh itu selepas kembali ke khemah apabila selesai melontar, kami berjanji untuk berjumpa kembali ketika hampir tengah malam untuk ke Makkah melakukan tawaf dan sa'ie. Pada mulanya ada 2 pasangan yang ingin bersama kami kembali ke Makkah tetapi at the end hanya satu pasangan sahaja yang bersama kami iaitu kak Noni dan suami.
Tiba di khemah aku tidur sebentar dan terjaga tepat2 pada masa yang dijanjikan untuk berjumpa kembali. Sebelum memulakan perjalanan kami singgah di khemah Tabung Haji untuk memaklumkan permergian kami ke Makkah.

Ketika membuat rancangan ke Makkah, kami semua tidak begitu pasti jalan yang perlu dilalui dan kenderaan yang dinaiki. Pada mulanya kami hanya mengikut laluan ke jamrah dan seterusnya mengikut papan tanda ke Makkah. Rancangan awal ialah untuk menaiki van ke Makkah tetapi kami tidak pasti tempat menunggu yang sepatutnya oleh itu kami semua membuat keputusan untuk berjalan kaki ke Makkah.

Perjalanan kami mengambil masa lebih kurang 1 jam. Ketika hampir tiba di Masjidil Haram, kami berdua terpisah dengan kak Noni dan suaminya. Tiba di sana kami mengambil wuduk dan menyegarkan diri. Selepas itu kami memulakan tawaf. Alhamdulillah, tawaf dapat dilakukan dalam keadaan yang tidak begitu sesak. Selesai tawaf dan solat sunat, kami terus mengerjakan sa'ie. Dari saat kami tiba di Masjidil Haram, tawaf dan sa'ie, kami berdua tidak berhenti rehat walau seketika. Namun ketika itu keletihan langsung tidak terasa. Terasa diri kami diberi kekuatan untuk melakukan segala-galanya.

Tapi sebaik sahaja kami selesai melakukan sa'ie barulah terasa kepenatan 4 jam berjalan tanpa henti - pulang ke Makkah, tawaf dan sa'ie. Aku dan Anwar duduk bersandar di salah satu tiang di Marwah dan tertidur di situ sehinggalah hampir waktu Subuh. Kami solat subuh di Masjidil Haram dan selepas itu pulang ke hotel penginapan kami. Tiba di hotel, selesai mandi dan makan, aku terus tertidur kepenatan.....

No comments: