Friday, October 30, 2009

Kisah Haji 31

11, 12 & 13 Zulhijah


Kami kembali ke Mina selepas solat Zohor di Masjidil Haram. Kali ini aku dan Anwar menaiki van. Kepenatan berjalan masih terasa lagi pula waktu itu agak panas dan kami memilih untuk tidak berjalan kaki.



Tiba di Mina, jemaah penuh sesak untuk pergi melontar. Tapi kami berdua tidak pergi melontar pada waktu itu sebaliknya memilih untuk melontar pada waktu malam seperti sebelumnya. Tiba di khemah, rakan2 bertanyakan kisah aku balik ke Makkah. Malamnya aku dan Anwar pergi melontar ketiga-tiga jamrah - Sughra, Wusta dan Kubra. Kali ini kami tidak pergi berkumpulan sebaliknya pergi berdua sahaja.


Rutin yang sama juga kami lalui pada 12 Zulhijah. Aku dan Anwar masih memilih untuk melontar pada waktu malam. Ramai rakan sekhemah kami pergi melontar pada waktu pagi kerana hampir 90% jemaah di khemah kami hendak membuat nafar awal. Oleh itu sewaktu tengah hari khemah kami sudah lengang dan lapang. Rakan sebilik aku semuanya kembali ke Makkah tinggal aku dan kak Su sahaja yang tinggal.



13 Zulhijah, hari kami akan meninggalkan Mina. Oleh itu untuk hari itu kami semua melontar di waktu pagi. Selesai melontar, dapatlah kami tahallul thani dan kini kami bebas daripada semua larangan ihram. Kami dijadualkan bertolak ke Makkah sebelum waktu Zohor. Alhamdulillah, perjalanan pulang kami juga tiada masalah dan kami tiba di Makkah pada waktu Zohor.

No comments: