Monday, October 26, 2009

Kisah Haji 26

Arafah


Selepas beberapa minggu di Makkah dengan rutin seharian kami di Masjidil Haram dan di tempat penginapan, tiba tarikh 8 Zulhijah. Pada tarikh itu, selepas Zohor kami dijadualkan bertolak ke Arafah.



Dalam bilik penginapan, aku dan rakan2 sebilik lain tidak banyak bersuara. Kami semua bersiap dan berkumpul di lobi untuk menunggu giliran menaiki bas yang telah ditetapkan. Jalan ke Arafah penuh sesak dengan pelbagai kenderaan. Dalam bas banyak pula persoalan datang berkenaan larangan dalam ihram. Memandangkan dalam bas tiada ustaz untuk bertanya, oleh itu terpaksalah aku bersms dengan sahabat - Zainal Badri di Malaysia....(sekiranya membaca posting ini...terima kasih atas bantuan).
Kami tiba di Arafah ketika masuk waktu Asar. Aku dan Anwar berpisah untuk ke khemah masing-masing.


Di Arafah aku ditempatkan di khemah yang memuatkan lebih kurang 40 jemaah. Sudah lebih dari selesa. Apatah lagi di sana bukannya masa untuk kami tidur tetapi mengambil peluang untuk melakukan ibadah dan amalan2 sunat. Ketika aku sampai khemah belum penuh lagi kerana masih ada bas yang membawa rakan sekhemah belum tiba. Selepas Mahgrib barulah khemah kami penuh dengan rakan2 lain.



Untuk makan malam, kami diberi satu pack makanan setiap seorang dan kami makan bersama di dalam khemah. Malam itu selepas Isyak, aku tidur sebentar dan bangun kembali dalam lebih kurang pukul 1.30 pagi untuk memulakan qiammullail. Tidur ku pun tidak begitu lena. Lagi pula kami ada satu malam sahaja di Arafah. Rugi rasanya kalau digunakan masa yang ada dengan tidur. Dari jauh juga kedengaran zikir-zikir dari khemah jemaah lelaki. Perasaan malam itu sangat berbeza dan aku sendiri tidak mampu menceritakan apa yang aku rasa. Tapi malam itu air mata tidak henti-henti mengalir. Dan aku berkeadaan begitu hinggalah tibanya Subuh.


Selepas sarapan pagi, aku mengambil peluang untuk tidur sebentar. Dan seperti juga malamnya tidur ku tidak begitu lena tapi cukup untuk menghilangkan rasa mengantuk. Pagi itu dihabiskan dengan membuat amalan2 sunat seperti membaca Quran dan berzikir.
Selepas Zohor, khutbah dibacakan. Di saat inilah aku melihat semua rakan sekhemahku mengalirkan air mata. Sebaik sahaja selesai khutbah dan doa, kesemua kami duduk bersendirian tidak bercakap. Semua dengan dunia sendiri.


Aku dan Anwar berjumpa selepas Asar dan kami mencari tempat untuk bersendirian. kami kembali ke khemah ketika hampir waktu Maghrib.



Kisah di Arafah merupakan pengalaman peribadi yang melibatkan banyak rasa dan tidak mampu diceritakan dengan mendalam tetapi yang pasti rasa itu akan tetap terpahat dalam diri......insyaAllah

No comments: