Sunday, October 25, 2009

Kisah Haji 25

Aku dan Anwar sama-sama mengerjakan haji Tamattuk. Since kami tiba awal di Makkah kami mempunyai masa yang lama sebelum tibanya kemuncak haji. Oleh itu kami berpeluang melihat perubahan di Makkah dan juga di Masjidil Haram dari hari-hari awal jemaah mula tiba hinggalah ke hari-hari hampir dengan kemuncak haji.



Ketika kami tiba di Makkah, construction masih berjalan. Jentera-jentera berat berada di sesetengah tempat berhampiran Masjidil Haram. Keadaan berhabuk dan berdebu. Manakala di dalam masjid juga waktu antara solat kami tidak pernah sunyi. Akan kedengaran bunyi2 construction sedang dijalankan di tempat sa'ie. Memang hari-hari awal kami sangat memerlukan kesabaran yang tinggi dengan suasana bising dan berhabuk. Tapi itulah cabaran haji. Di dalam masjid juga karpet-karpet masih diletakkan di tempat solat dan penghadang tempat solat jemaah lelaki dan wanita juga masih diletakkan. Di tandas juga tidak perlu beratur panjang untuk menunaikan hajat.



Walau bagaimanapun, ketika makin hampir dengan hari wukuf, Makkah mula dipenuhi jemaah. Kerja-kerja construction di dalam dan di luar masjid juga diberhentikan. Di luar Masjidil Haram ditabur batu-batu mungkin untuk mengelakkan pasir dan debu. Dan disitu juga menjadi tempat rehat dan tempat tidur jemaah-jemaah haji dari perlbagai negara. Ia satu pemandangan baru untuk aku apabila melihat jemaah haji tidur di luar masjidil haram beralaskan kain, karpet, sejadah, tikar dan lain-lain serta berbantalkan beg pakaian mereka. Terdapat juga sebahagian kecil yang mendirikan khemah di situ. Ada yang berkumpulan, ada yang bersama keluarga. Malah terdapat juga anak-anak kecil yang tidur bersama ibu bapa mereka. Jika dilihat kebanyakan mereka mengerjakan haji ifrad. Makin dekat tibanya hari wukuf makin ramai jemaah yang berkampung di luar masjidil haram.




Di dalam masjid juga mula terdapat perubahan. Kerja-kerja construction di tempat sa'ie dihentikan oleh itu tiada lagi bunyi contsruction antara waktu solat. Karpet-karpet telah dibuka dan begitu juga kebanyakan penghadang tempat solat. Masjid kini menjadi lebih lapang tetapi jemaah yang membanjirinya kian bertambah. Cuma kurang selesa apabila melihatkan terdapat sebilangan jemaah yang solat satu saf antara jemaah lelaki dan wanita.




Selain itu apa yang menarik ialah melihat pelbagai cara jemaah untuk membezakan negara atau kumpulan masing-masing dengan pakaian mereka. Ia ketara kelihatan di kalangan jemaah wanita. Selain Malaysia yang meletakkan kain di atas telekung bertulis Malaysia dalam tulisan jawi, sesetengah jemaah memakai scarf pelbagai warna di atas telekung mereka seperti jemaah dari Indonesia. Ada juga yang memakai telekung dengan warna yang seragam seperti jemaah dari Bangladesh, Sri Langka dan pelbagai lagi.




Perjalanan kami pergi dan balik masjid juga tidak lagi selapang seperti awal ketibaan kami. Jalan-jalan dipenuhi lautan manusia. Dan kami juga antara lautan itu. Satu pengalaman yang menarik bagiku. Berada di sana dengan satu tujuan yang sama....

No comments: