Tuesday, October 27, 2009

Kisah Haji 27

Muzdalifah


Kami dijadualkan bertolak ke Muzdalifah selepas waktu Maghrib. Oleh itu selepas waktu Maghrib kami semua telah bersedia dengan barang2 yang telah dikemas dan menunggu untuk dipanggil menunggu bas. Alhamdulillah segala2nya dipermudahkan. Aku dan Anwar menaiki antara bas terakhir untuk kumpulan kami dan kami tiba di Muzdalifah sebelum tengah malam. Sepanjang perjalanan kelihatan jalan2 penuh dengan lautan manusia.




Tiba di Muzdalifah kami berdua mencari tempat untuk meletak barang2 kami. Ketika sampai tempat untuk jemaah Malaysia telah penuh tapi memandangkan kami juga tidak mengharapkan tempat yg selesa, di mana ada ruang kosong di situlah beg kami diletakkan sebelum pergi mengutip batu untuk melontar di Mina.



Di Muzdalifah kami semua ditempatkan di kawasan lapang. Melihat keseluruhan kawasan, penuh dengan jemaah haji. Pelbagai ragam dapat dilihat.

Di Muzdalifah, tiada khemah yang disediakan. Tetapi itu semua tidak penting kerana kesemuanya adalah cabaran haji. Lagi pula kami tidak lama di Muzdalifah kerana hanya mabit sebentar di sana sebelum menaiki bas ke Mina pula.

Namun aku dan Anwar sempat juga melelapkan mata sebentar di sana. Cuaca malam itu agak sejuk tapi tiada halangan untuk kami lena seketika.



Kumpulan kami dijadualkan antara kumpulan terakhir meninggalkan Muzdalifah. Oleh itu ketika giliran kami tiba, kawasan kami sudah agak lengang. Seperti biasa aku dan Anwar menaiki antara bas2 terakhir ke Mina. Kami tiba di Mina ketika hampir masuk waktu Subuh.

No comments: